I denne økta kobler elevene enda en lampe på kretsen fra forrige økt. De får dermed prøvd ut alle koblingene som skal med i den elektriske kretsen til modellrommet i neste økt. De begynner å planlegge hvordan selve modellrommene skal se ut: hva slags rom det skal være, hvor lampene og bryteren skal plasseres, hva slags typer lamper det skal være og hvordan de skal legge opp det elektriske anlegget.
Læringsmål
Elevene skal kunne
planlegge, lage og teste modellrom med elektriske lamper
Tidsbruk
10A. Koble en elektrisk krets – øvelse 3
20–25 minutter
10B. Planlegg rom til modellhus
10–15 minutter
10C. Tegn inn den elektriske kretsen på eska
15–20 minutter
TOTALT
45–60 minutter
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
atom
en partikkel som alle stoffer er bygget opp av
elektrisitet
noe som skjer fordi partikler har ladning
elektrisk krets
sammenhengende system som strømmen kan bevege seg i
Eksempel: En krets kan bestå av batteri/stikkontakt, ledninger og lyspærer.
elektrisk strøm
elektroner som beveger seg i samme retning
elektron
en bitte liten partikkel med negativ ladning som finnes i alle atomer
isolere strøm
egenskap til noen materialer (f.eks. plast) som gjør at elektroner står fast og ikke kan bevege seg
lede strøm
egenskap som noen materialer har (f.eks. metaller) som gjør at elektroner kan bevege seg og skyves fra atom til atom
motstand
punkt i en elektrisk krets hvor det er tungt å skyve ladninger gjennom I motstanden brukes strømmen til å lage lys, oppvarming/nedkjøling, bevegelse eller kommunikasjon, for eksempel i lyspære, kjøleskap, mobil og TV.
partikkel
en liten del av et stoff
Forskerspirebegrep
analysere
undersøke deler av noe nøye
egenskap
kjennetegn ved et materiale For eksempel hvordan materialet ser ut og kjennes ut.
form
hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
funksjon
hva noe gjør, eller hva det brukes til
materiale
det som ting er laget av
modell
forenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
observere
bruke sansene til å få informasjon om noe
system
noe som består av flere deler som virker sammen
undersøke
å studere eller prøve å finne ut mer om noe
Forsøk og praktisk arbeid
Forberedelse og utstyr
1. Tilpass / gjør deg kjent med PowerPoint-presentasjonen hvis du vil bruke den.
2. Finn fram kretsene elevparene koblet i forrige økt, og gjør klart utstyret de trenger for å koble på en ekstra lysdiode i denne økta.
3. Bruk avbitertang og klipp opp ledninger, slik at hvert elevpar får en rød ledning og en svart ledning på ca. 20 cm hver.
4.
Gjør klar en pappeske til hvert elevpar (f.eks. eske til kopiark e.l.). De skal ikke begynne å koble selve det elektriske anlegget på eska før i neste økt, men tegne inn hvor lamper, bryter, batteri og ledninger skal plasseres.
5. I løpet av økta setter du opp en stasjon med tilbehør elevparene kan velge til lampene sine, slik som lampeskjermer, lampekropper og lampeføtter. Sjekk ut utstyr på kunst og håndverksrommet!Foto: Maria Gaare Dahl
Små muffinsformer kan f.eks. brukes som lampeskjermer, sugerør kan brukes som lampekropper og tomme telysholdere plassert opp-ned kan brukes som lampeføtter. Elevene skal ikke ta i bruk tilbehøret i denne økta, men se på det og velge hva de vil bruke. De noterer dette i lærlingheftet slik at de har det klart når de skal begynne på modellrommet i neste økt.
Materialer og utstyr
lærlinghefter
tilbehør til lampene (f.eks. muffinsformer, sugerør og telysholdere)
Til hvert elevpar
kretsen de koblet forrige økt (batteri og batteriklips, lysdiode, bryter, to koblingsbokser og ledninger)
Ark 2 i PowerPoint. Del ut lærlingheftene. La elevene
reflektere over forrige økt
med en
skriv-par-del
til spørsmål 9 på side 26: Hvorfor har koblingsskjemaer symboler?
Ark 3 i PowerPoint. Fortell at i denne økta skal elevene få koble videre på den elektriske kretsen de jobbet med i forrige økt. Minn om at modellrommene skal ha to lamper. Derfor skal de nå øve på å koble på enda en lampe – en lysdiode – på kretsen.
Ark 4 i PowerPoint. Vis til bildet av en god og en dårlig kobling, og spør om elevene husker hva som kjennetegner en god kobling.
Ark 5 i PowerPoint. Be elevene bla opp på side 19 i lærlingheftet. Fortell at på samme måte som sist, skal de følge koblingsskjemaet på siden nøye. Denne gangen til øvelse 3.
Gjennomgå skjemaet ved å spørre hva de ulike symbolene viser, og hvor i kretsen den nye lampa skal kobles.
Si at som sist er det viktig at koblingene er gode og stemmer med koblingsskjemaet. I tillegg må både den nye lampa og lampa de monterte forrige økt kunne lyse. Bryteren som de koblet på kretsen i forrige økt skal fortsatt virke på lampa fra forrige økt.
Be en av elevene lese opp fra side 19 i lærlingheftet hva de trenger av utstyr.
Be to elever dele ut lynlåsposer med koblingene fra forrige økt til hvert elevpar. Be to andre dele ut nytt utstyr de trenger til denne økta: koblingsklemme, en rød og en svart ledning på ca. 20 cm hver og en lysdiode.
Vis at du har gjort klart stasjon(er) med avisoleringstang, dersom elevene trenger å avisolere ledningene. Minn om at de ikke skal avisolere ledningene på lysdiodene og batteriklipsene.
Gå rundt mens elevene jobber, og veiled etter behov. Dersom du så at noen av koblingene fra forrige økt ikke var gode, gir du tilbakemelding om dette til elevpar det måtte gjelde, og minner om hva som er en god kobling, slik at de tar hensyn til dette nå.
Elevpar som blir raskt ferdige kan hjelpe til å veilede andre elevpar der det trengs. De kan også gå videre til side 21 i lærlingheftet – Planlegg rom til modellhus.
Merk: Etter hvert som elevene blir ferdige å koble, samler du inn batteriene, ber elevene legge resten av kretsen i lynlåsposen og samler inn denne. Elevparene skal bruke samme utstyr når de i neste økt skal koble det elektriske anlegget på modellrommet.
Ark 6 i PowerPoint. Påpek at elevene nå har fått god trening i å koble sammen deler i en elektrisk krets, og at de er klare for å begynne på modellrommene i neste økt. Vis hvordan eska elevparene skal bruke ser ut.
Si at i dag skal de bestemme hva slags rom de vil lage, hva slags lamper de vil installere og hvor lampene og bryteren skal plasseres.
Minn om at de skal installere to lamper, og at den ene skal være koblet til en bryter. Typer lamper de kan velge mellom er taklampe, vegglampe og stålampe.
Si at de også skal tenke over hva slags funksjon hver av lampene skal ha. Skal den f.eks. lyse opp et lite område eller hele rommet? Skal den gi sterkt arbeidslys eller svakere stemningslys?
Ark 7 i PowerPoint. Be elevene finne side 21 i lærlingheftet – Planlegg rom til modellhus, og si at de straks skal fylle ut denne siden. Vis at du har gjort klart stasjon med tilbehør elevparene kan velge til lampene. Presiser at de ikke skal ta i bruk tilbehøret nå, men notere og tegne det de vil bruke, slik at de har det klart når de begynner på modellrommet i neste økt. Si at mens de jobber med å fylle ut siden i heftet, kan de komme fram og vurdere hva de vil bruke av tilbehør.
De bør tenke på funksjonen til lampa når de velger tilbehør, og velge tilbehør som har form og materialer med egenskaper som passer til lampas funksjon. For å hjelpe elevene å reflektere over dette kan du f.eks. holde fram en av muffinsformene e.l. som kan brukes som lampeskjerm, og spørre: «Hvilke egenskaper har denne lampeskjermen?»«Hva slags form har den?»«Hva slags type lampe kan den passe til?»
Presiser at skissen elevene tegner på side 21 skal være helt enkel. Den skal kun vise hvor lampene og bryteren skal være og hva slags type lamper det er. Om en av eller begge lampene f.eks. skal ha lampeskjerm kan de tegne inn dette, men understrek at tegningen skal være enkel.
Ark 8 i PowerPoint. Minn om at kretsen de skal koble til modellrommene er den samme som de nå har koblet, men at de kanskje må gjøre noen tilpasninger når kretsen skal kobles på modellrommet. Dette avhenger av hvordan de skal plassere lampene og bryteren i rommet. Derfor skal de tegne kretsen som et koblingsskjema rett på eska. De skal bruke samme symboler som i koblingsskjemaene i lærlingheftet.
Si at det elektriske anlegget skal legges utenpå eska. Både koblingsklemmer, batteri og mesteparten av ledningene skal monteres utenpå eska. Når modellrommene settes sammen til et modellhus, vil det elektriske anlegget ligge inni veggene.
Ark 9 i PowerPoint. Si: «Slik er det også i vanlige, moderne hus. Det elektriske anlegget ligger inni veggene. Derfor ser vi vanligvis ikke koblingsklemmene og mesteparten av ledningene.»
Foto: Rim Tusvik
Spør: «Er det farlig å slå inn en spiker når det elektriske anlegget er bygget inn bak veggen? Hvorfor? Hvorfor ikke?» Ta imot flere svar uten å bekrefte eller korrigere. Spør: «Hva skjer hvis en av ledningene i anlegget bak veggen må byttes? Må hele veggen rives?»
Ark 10 i PowerPoint. Fortell at elektrikere legger ledningene i rør bak veggen. Rørene beskytter mot f.eks. spiker. Når ledningene ligger i rør, er det i tillegg enkelt å bytte ut en av ledningene uten å måtte rive veggen.
Foto: Maria Gaare DahlArk 11 i PowerPoint. Si at elevene skal bruke sugerør som elektrikerrør. Ledningene som skal ligge på utsiden av eska, skal legges i sugerør.
Ark 12 i PowerPoint. La elevene tegne inn koblingsskjemaet for modellrommet rett på eska. De skal tegne inn nøyaktig hvor på eska lampene, bryteren, koblingsklemmene og batteriet skal være, og hvor ledningene skal gå. Rød ledning med rød farge og svart ledning med svart farge. Til sist kan de tegne inn elektrikerrørene.
Foto: Maria Gaare Dahl
Si at de ikke må tegne for hardt, sånn at de har mulighet til å viske ut og endre hvis nødvendig.
Gå rundt og veiled mens elevparene tegner koblingsskjema på eska.
Be parene skrive navn på sin eske, og samle dem inn på slutten av økta. Samle inn lærlingheftene også.
Etter økta: Se på hvordan elevparene har tegnet inn koblingene på eska. Vurder om noen av dem må endre på noe, og forbered eventuelle tilbakemeldinger om dette slik at de kan gjøre endringer i neste økt.
Se også på planen og skissen hvert elevpar har notert på side 21 i lærlingheftet, og at dette samsvarer med skissen på eska. Forbered eventuelle tilbakemeldinger dersom elevene må endre på noe. Det er også lurt å se litt på hva slags lamper elevene har tenkt å lage, slik at du har nok av tilbehøret de trenger (muffinsformer e.l. til lampeskjermer osv).