naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 15–20 minutter
10C. Tegn inn den elektriske kretsen på eska
Ark 8 i PowerPoint. Minn om at kretsen de skal koble til modellrommene er den samme som de nå har koblet, men at de kanskje må gjøre noen tilpasninger når kretsen skal kobles på modellrommet. Dette avhenger av hvordan de skal plassere lampene og bryteren i rommet. Derfor skal de tegne kretsen som et koblingsskjema rett på eska. De skal bruke samme symboler som i koblingsskjemaene i lærlingheftet.
Si at det elektriske anlegget skal legges utenpå eska. Både koblingsklemmer, batteri og mesteparten av ledningene skal monteres utenpå eska. Når modellrommene settes sammen til et modellhus, vil det elektriske anlegget ligge inni veggene.
Ark 9 i PowerPoint. Si: «Slik er det også i vanlige, moderne hus. Det elektriske anlegget ligger inni veggene. Derfor ser vi vanligvis ikke koblingsklemmene og mesteparten av ledningene.»
«Er det farlig å slå inn en spiker når det elektriske anlegget er bygget inn bak veggen? Hvorfor? Hvorfor ikke?» Ta imot flere svar uten å bekrefte eller korrigere. Spør: «Hva skjer hvis en av ledningene i anlegget bak veggen må byttes? Må hele veggen rives?»
Spør:Ark 10 i PowerPoint. Fortell at elektrikere legger ledningene i rør bak veggen. Rørene beskytter mot f.eks. spiker. Når ledningene ligger i rør, er det i tillegg enkelt å bytte ut en av ledningene uten å måtte rive veggen.
Ark 11 i PowerPoint. Si at elevene skal bruke sugerør som elektrikerrør. Ledningene som skal ligge på utsiden av eska, skal legges i sugerør.
Ark 12 i PowerPoint. La elevene tegne inn koblingsskjemaet for modellrommet rett på eska. De skal tegne inn nøyaktig hvor på eska lampene, bryteren, koblingsklemmene og batteriet skal være, og hvor ledningene skal gå. Rød ledning med rød farge og svart ledning med svart farge. Til sist kan de tegne inn elektrikerrørene.
Si at de ikke må tegne for hardt, sånn at de har mulighet til å viske ut og endre hvis nødvendig.
Gå rundt og veiled mens elevparene tegner koblingsskjema på eska.
Be parene skrive navn på sin eske, og samle dem inn på slutten av økta. Samle inn lærlingheftene også.
Etter økta: Se på hvordan elevparene har tegnet inn koblingene på eska. Vurder om noen av dem må endre på noe, og forbered eventuelle tilbakemeldinger om dette slik at de kan gjøre endringer i neste økt.
Se også på planen og skissen hvert elevpar har notert på side 21 i lærlingheftet, og at dette samsvarer med skissen på eska. Forbered eventuelle tilbakemeldinger dersom elevene må endre på noe. Det er også lurt å se litt på hva slags lamper elevene har tenkt å lage, slik at du har nok av tilbehøret de trenger (muffinsformer e.l. til lampeskjermer osv).