naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Tidsbruk
- 90 minutter
Økt 1: Introduksjon til hva en bergart er
Utforskinga starter med at elevene får et oppdrag:
Dere skal undersøke om berggrunnskartet stemmer med berggrunnen i geotopen. Resultatene skal presenteres i en delrapport på slutten av utforsking 2.
I denne økta skal elevene introduseres for hva bergarter er, og lære å skille mellom de tre hovedgruppene: magmatiske, metamorfe og sedimentære bergarter.
Tidsbruk
Anslått tidsbruk | |
1A. Å observere bergarter som en geolog | |
1B. Bergartene som historiefortellere | |
TOTALT |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
berggrunnskartkart som viser geografisk fordeling av berggrunnen eller løsmassene
-
egenskaphvordan noe ser ut og kjennes ut
-
magmatiske bergarterprikkete steiner. Dannet ved at magma har trengt opp gjennom jordskorpen fra jordens mantel, og blitt avkjølt slik at det flytende magmaet størkner og omdannes til bergarter.
-
metamorfe bergarterstripete steiner. De kommer fra fjellkjeder. De har blitt utsatt for varme og press når fjellet har beveget seg/det har vært platekollisjoner. De stripete steinene kalles metamorfe bergarter – det betyr at de har forandret seg.
-
observasjoninformasjon som du får ved hjelp av sansene
-
sedimentære bergarterlag-på-lag-steiner. Dannet ved avsetning eller avleiring av mineraler og gamle bergartsfragmenter.