1. Steintesten. Start med å dele elevene inn i grupper på tre. Gi dem en liten steinsamling (fem steiner, se forberedelse) og si: Sorter steinene og forklar hvorfor dere har sortert som dere har gjort. Hensikten er at du som lærer og elevene får kartlagt elevenes nåværende kompetanse i å identifisere bergarter til å planlegge videre undervisning (også kjent som underveisvurdering / vurdering for læring).
La elevene jobbe noen minutter med å sortere bergartene, før du ber dem om å gi signal til deg når de er ferdige. Spør om løsningen deres: Hvordan har dere sortert? Hvorfor har dere sortert som dere har gjort? Ikke evaluer elevenes svar, men se og lytt etter om elevene:
- Kan sortere steinene i tre grupper?
- Kan begrunne sorteringen med observasjoner?
- Om observasjonene er naive og hverdagslige (ruhet, glatthet, egenskaper som bare gjelder den spesifikke steinen), eller om det er geologiske observasjoner (for eksempel mønster).
- Hvis elevene bruker mønster til å sortere bergartene – kan de skille mellom striper og lag-på-lag?
- Kan elevene koble bergartsgruppene til hvordan bergarten har blitt dannet?
- Bruker de det geofaglige navnet på bergartsgruppene (magmatisk, sedimentær og metamorf)?
2. Vet vi egentlig hva en bergart er? Si til elevene: Nå har dere sortert steiner, men hvordan kjenner dere igjen en stein? Ta imot svar fra elevene uten å evaluere dem, men følg opp med: Hva gjør stein til en bergart?
Dersom elevene er usikre på svarene, la dem se filmen Feltarbeid i geofag – geologi.
Etter å ha sett filmen kan du be elevene om å sortere steinene (bergartene) på nytt. Del ut
forskerark 2.1 - Sorter bergarter i hovedgruppene
.
3. Oppsummer i fellesskap. Når elevene er ferdige, forteller de til klassen hvilken (hvilke) egenskaper de vil bruke for å si om en bergart er magmatisk, metamorf eller sedimentær. Skriv ned forslagene fra hver gruppe på tavla. Avhengig av hva elevene har kommet frem til, gir du dem følgende råd: Velg egenskaper som er unike for hver hovedgruppe. Disse egenskapene er ofte mer anvendelig for å sortere bergarter etter hovedgruppene. Mønster er for eksempel mer anvendelig enn farge.
Magmatiske ser prikkete ut, metamorfe ser stripete ut, og sedimentære har lag-på-lag – ofte med fossiler.
Tips til lærer for underveisvurdering: Det kan være vanskelig å skille mellom striper (metamorfe) og lag på lag (sedimentære). Det kan derfor være nødvendig å legge til at «lag på lag» kan deles som arkene i en bok, mens «stripene» er mer limt sammen.
Avslutt med å poengtere at en bergart består av mineraler, og at geologer sorterer bergarter i tre hovedgrupper. Skriv ned de tre hovedgruppene på tavla.
magmatiske bergarter
metamorfe bergarter
sedimentære bergarter
Si at geologene observerer egenskaper ved bergartene for å skille mellom dem, og at elevene nå har lært å observere bergarter som geologer.