naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
1B. Bergartene som historiefortellere
1. Bergartene som historiefortellere. Gjennomfør en tenk-par-del med elevene om følgende spørsmål: Hvordan tror dere hver hovedgruppe fikk disse egenskapene? Hvordan ble den magmatiske bergarten prikkete, hvordan ble den metamorfe bergarten stripete, og hvordan ble den sedimentære bergarten lag-på-lag med fossiler innimellom? Elevenes svar vil gi deg en pekepinn på hva elevene kan om bergartsdannende prosesser fra før. Fortell elevene at de magmatiske bergartene har vært steinsmelte (magma), de metamorfe har vært en annen bergart som har blitt forandret, og de sedimentære har vært sedimenter som er samlet og presset sammen.
2. Oppsummer hvordan elevene kan skille hovedgruppene fra hverandre ved hjelp av mønster på bergarten og hvilke prosesser som forklarer mønstrene. La elevene se filmen Feltarbeid i geofag – geologi.
3. Koble bergartene til bergartssyklusen. La elevene gjøre geoaktiviteten Bergartenes kretsløp i voks (earthlearningidea.com).