naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Tidsbruk
- 60 minutter
Økt 6: Les og oppsummer
Elevene oppsummerer, og får lese en spennende tekst om dinosaurer.
I denne økta skal elevene
- reflektere over egen læring
- bruke det de har lært i nye situasjoner
- lese mer om de utrolige dinosaurene
Tidsbruk
Anslått tidsbruk | |
6A. Hva har vi gjort? Hva har vi lært? | 30 minutter |
6B. Les om dinosaurer | 30 minutter |
TOTALT | 60 minutter |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
evolusjonutvikling av arter over lang tid
-
geologisk tidsperiodeet tidsavsnitt i jordas historie. Periodenes varighet varierer mellom 20 og 200 millioner år.
-
hofteovergang mellom kropp og bakbein
-
kjøtteterEn organisme som spiser kjøtt. Kjøttetende dyr kalles ofte rovdyr.
-
knoklergir kroppen form og holder den oppe, kalles ofte bein
-
paleontologen forsker som studerer arter som levde i fortiden
-
planteeterorganisme som spiser planter
Forskerspirebegrep
-
forklarebruke bevis for å støtte en påstand
-
observereå bruke sansene til å få informasjon om noe
-
sammenligneå se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
-
sorteredele inn i grupper etter observerbare kjennetegn
-
trekke en slutningbruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe