1.
Hva har vi gjort? Hva har vi lært?
Lag to kolonner på tavla:
Hva har vi gjort? |
Hva har vi lært? |
|
|
Be elevene nevne det de har gjort i disse to utforskingene, og noter stikkord i den første kolonnen. Spør om hva de har lært, og noter stikkord i den andre kolonnen. Veiled dem i å skille det de lærte fra det de gjorde. Si: Nå har vi jobbet mye med dinosaurer og lært forskjellige måter å sortere dem på. Nå skal vi repetere noen av sorteringsmåtene. Snakk sammen to og to om noen av måtene vi har brukt og hvordan vi ser forskjell på de ulike dinosaurene. [To hovedgrupper dinosaurer: øglehofter og fuglehofter; levevis: planteetere og kjøttetere; utseende: ikke pynt, pynt på kroppen, pynt på hodet; de tre dinosaurene som utviklet seg til fugler, som hadde øglehofter.]
2. Skriv en tekst om din favorittdinosaur. Be elevene se på tabellen, tidslinjene og på alt de har skrevet og tegnet, og bruke det til å skrive en tekst (fortelling, tegneserie, animasjonsfilm, sang, rap, dikt ...) om sin favorittdinosaur.