Undervisningsopplegg
Tidsbruk
  • 60 minutter

Økt 6: Les og oppsummer

Utrolige dinosaurer forside Elevene oppsummerer, og får lese en spennende tekst om dinosaurer.

 

 

I denne økta skal elevene

  • reflektere over egen læring
  • bruke det de har lært i nye situasjoner
  • lese mer om de utrolige dinosaurene

Tidsbruk

  Anslått tidsbruk
6A. Hva har vi gjort? Hva har vi lært?  30 minutter
6B. Les om dinosaurer  30 minutter
 TOTALT  60 minutter

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • evolusjon
    utvikling av arter over lang tid
  • geologisk tidsperiode
    et tidsavsnitt i jordas historie. Periodenes varighet varierer mellom 20 og 200 millioner år.
  • hofte
    overgang mellom kropp og bakbein
  • kjøtteter
    En organisme som spiser kjøtt. Kjøttetende dyr kalles ofte rovdyr.
  • knokler
    gir kroppen form og holder den oppe, kalles ofte bein
  • paleontolog
    en forsker som studerer arter som levde i fortiden
  • planteeter
    organisme som spiser planter

Forskerspirebegrep

  • forklare
    bruke bevis for å støtte en påstand
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    å se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • sortere
    dele inn i grupper etter observerbare kjennetegn
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

Skaff boka Utrolige dinosaurer, og gjør deg kjent med den.

 

Utrolige dinosaurer forside

Materialer og utstyr

  • Boka Utrolige dinosaurer av Hurum, Helleve og van Hulsen
Forsøk og praktisk arbeid

6A. Hva har vi gjort? Hva har vi lært?

1. Hva har vi gjort? Hva har vi lært? Lag to kolonner på tavla:

Hva har vi gjort? Hva har vi lært?
 

 

 

 

 

Be elevene nevne det de har gjort i disse to utforskingene, og noter stikkord i den første kolonnen. Spør om hva de har lært, og noter stikkord i den andre kolonnen. Veiled dem i å skille det de lærte fra det de gjorde. Si: Nå har vi jobbet mye med dinosaurer og lært forskjellige måter å sortere dem på. Nå skal vi repetere noen av sorteringsmåtene. Snakk sammen to og to om noen av måtene vi har brukt og hvordan vi ser forskjell på de ulike dinosaurene. [To hovedgrupper dinosaurer: øglehofter og fuglehofter; levevis: planteetere og kjøttetere; utseende: ikke pynt, pynt på kroppen, pynt på hodet; de tre dinosaurene som utviklet seg til fugler, som hadde øglehofter.]

2. Skriv en tekst om din favorittdinosaur. Be elevene se på tabellen, tidslinjene og på alt de har skrevet og tegnet, og bruke det til å skrive en tekst (fortelling, tegneserie, animasjonsfilm, sang, rap, dikt ...) om sin favorittdinosaur. 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • evolusjon
    utvikling av arter over lang tid
  • geologisk tidsperiode
    et tidsavsnitt i jordas historie. Periodenes varighet varierer mellom 20 og 200 millioner år.
  • hofte
    overgang mellom kropp og bakbein
  • kjøtteter
    En organisme som spiser kjøtt. Kjøttetende dyr kalles ofte rovdyr.
  • knokler
    gir kroppen form og holder den oppe, kalles ofte bein
  • paleontolog
    en forsker som studerer arter som levde i fortiden
  • planteeter
    organisme som spiser planter

Forskerspirebegrep

  • forklare
    bruke bevis for å støtte en påstand
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    å se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • sortere
    dele inn i grupper etter observerbare kjennetegn
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
Forsøk og praktisk arbeid

6B. Les om dinosaurer

Still spørsmål og les boka. Les og finn ut hvilke tidsperioder dinosaurene som er beskrevet i boka er fra. Sett et mål med lesingen ved å stille noen spørsmål før dere begynner å lese, eller la elevene komme med egne spørsmål.

Eksempler på spørsmål:

  • Passer disse dinosaurene inn sammen med de dinosaurene dere har jobbet med?
  • Gir boka mer informasjon om dinosaurene fra de ulike tidsperiodene? 
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • evolusjon
    utvikling av arter over lang tid
  • geologisk tidsperiode
    et tidsavsnitt i jordas historie. Periodenes varighet varierer mellom 20 og 200 millioner år.
  • hofte
    overgang mellom kropp og bakbein
  • kjøtteter
    En organisme som spiser kjøtt. Kjøttetende dyr kalles ofte rovdyr.
  • knokler
    gir kroppen form og holder den oppe, kalles ofte bein
  • paleontolog
    en forsker som studerer arter som levde i fortiden
  • planteeter
    organisme som spiser planter

Forskerspirebegrep

  • forklare
    bruke bevis for å støtte en påstand
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    å se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • sortere
    dele inn i grupper etter observerbare kjennetegn
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe