naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Tidsbruk
- 60 minutter
Økt 2: Les om artenes utvikling
Elevene leser en tekst om de ulike tidsperiodene, og øver seg på å forklare rekkefølgen på artene. Til slutt oppsummerer de tidslinja i plenum.
I denne økta skal elevene
- stille spørsmål før de leser en tekst, slik forskere gjør
- trekke slutninger fra bevis i en tekst, slik forskere gjør
Tidsbruk
Anslått tidsbruk | |
2A. Før lesing | 20 minutter |
2B. Under lesing | 20 minutter |
2C. Etter lesing | 20 minutter |
TOTALT | 60 minutter |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
evolusjonutvikling av arter over lang tid
-
geologisk tidsperiodeet tidsavsnitt i jordas historie. Periodenes varighet varierer mellom 20 og 200 millioner år.
-
hofteovergang mellom kropp og bakbein
-
kjøtteterEn organisme som spiser kjøtt. Kjøttetende dyr kalles ofte rovdyr.
-
knoklergir kroppen form og holder den oppe, kalles ofte bein
-
paleontologen forsker som studerer arter som levde i fortiden
-
planteeterorganisme som spiser planter
Forskerspirebegrep
-
forklarebruke bevis for å støtte en påstand
-
observereå bruke sansene til å få informasjon om noe
-
sammenligneå se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
-
sorteredele inn i grupper etter observerbare kjennetegn
-
trekke en slutningbruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe