naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 20 minutter
2A. Før lesing
1. Del ut elevarket Før lesing: Livets utvikling, og be elevene ta stilling til påstandene ved å fylle ut E for enig og U for uenig. Så kan de legge arkene til side så lenge.
2. Still spørsmål før lesing. Be elevene tenke på sorteringen de har gjort, og diskusjonene dere har hatt om når de forskjellige organismene oppsto på jorda. Spør om de har noen spørsmål, og skriv noen av dem på tavla.
3. Legg til dine egne spørsmål. Fortell elevene at du også har noen spørsmål du vil ha med. Skriv disse spørsmålene på tavla:
4. Elevene skriver ned spørsmålene. Del ut en gul lapp til hver elev. Be elevene velge et spørsmål fra tavla (eller et nytt som de har kommet på i løpet av diskusjonen) og skrive det ned på lappen. Be elevene om å tenke over dette spørsmålet mens de leser. Si at målet for lesingen er å sette lappen på stedet/stedene i teksten som har med spørsmålet å gjøre. (Hvis det er flere steder, kan de lage flere lapper med samme spørsmål.)
Fagspesifikke begrep
-
evolusjonutvikling av arter over lang tid
-
geologisk tidsperiodeet tidsavsnitt i jordas historie. Periodenes varighet varierer mellom 20 og 200 millioner år.
-
hofteovergang mellom kropp og bakbein
-
kjøtteterEn organisme som spiser kjøtt. Kjøttetende dyr kalles ofte rovdyr.
-
knoklergir kroppen form og holder den oppe, kalles ofte bein
-
paleontologen forsker som studerer arter som levde i fortiden
-
planteeterorganisme som spiser planter
Forskerspirebegrep
-
forklarebruke bevis for å støtte en påstand
-
observereå bruke sansene til å få informasjon om noe
-
sammenligneå se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
-
sorteredele inn i grupper etter observerbare kjennetegn
-
trekke en slutningbruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe