Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 20 minutter

2B. Under lesing

1. Del ut leseheftet Livets utvikling. La elevene sitte sammen i grupper på 2–4 elever.

2. Lesing i grupper. Del ut bøkene og be elevene om å lese i par eller i grupper. Minn dem på at dere har satt et mål for lesingen og at de skal sette den gule lappen på stedet/stedene i teksten som har med spørsmålet å gjøre.

3. Lesing i plenum. Les heftet en gang til sammen med elevene. Stopp jevnlig for å diskutere det dere har lest. 

 

microraptor

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • evolusjon
    utvikling av arter over lang tid
  • geologisk tidsperiode
    et tidsavsnitt i jordas historie. Periodenes varighet varierer mellom 20 og 200 millioner år.
  • hofte
    overgang mellom kropp og bakbein
  • kjøtteter
    En organisme som spiser kjøtt. Kjøttetende dyr kalles ofte rovdyr.
  • knokler
    gir kroppen form og holder den oppe, kalles ofte bein
  • paleontolog
    en forsker som studerer arter som levde i fortiden
  • planteeter
    organisme som spiser planter

Forskerspirebegrep

  • forklare
    bruke bevis for å støtte en påstand
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    å se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • sortere
    dele inn i grupper etter observerbare kjennetegn
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe