naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
- 20 minutter
2B. Under lesing
1. Del ut leseheftet Livets utvikling. La elevene sitte sammen i grupper på 2–4 elever.
2. Lesing i grupper. Del ut bøkene og be elevene om å lese i par eller i grupper. Minn dem på at dere har satt et mål for lesingen og at de skal sette den gule lappen på stedet/stedene i teksten som har med spørsmålet å gjøre.
3. Lesing i plenum. Les heftet en gang til sammen med elevene. Stopp jevnlig for å diskutere det dere har lest.
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
evolusjonutvikling av arter over lang tid
-
geologisk tidsperiodeet tidsavsnitt i jordas historie. Periodenes varighet varierer mellom 20 og 200 millioner år.
-
hofteovergang mellom kropp og bakbein
-
kjøtteterEn organisme som spiser kjøtt. Kjøttetende dyr kalles ofte rovdyr.
-
knoklergir kroppen form og holder den oppe, kalles ofte bein
-
paleontologen forsker som studerer arter som levde i fortiden
-
planteeterorganisme som spiser planter
Forskerspirebegrep
-
forklarebruke bevis for å støtte en påstand
-
observereå bruke sansene til å få informasjon om noe
-
sammenligneå se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
-
sorteredele inn i grupper etter observerbare kjennetegn
-
trekke en slutningbruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe