naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Passer for
- barnetrinn 1-2
Progresjon
Vær
I dette undervisningsopplegget skal elevene observere været og velge en uteaktivitet som passer til dette været. Gjennom opplegget skal de øve seg på å observere været ved å bruke sansene og måle temperatur. Værobservasjonene (økt 5) kan gjennomføres flere ganger i løpet av året for å sammenligne ulike årstider.
Overordnete læringsmål
Elevene skal kunne
- beskrive værfenomener
- samle og bruke observasjoner av været til å trekke en slutning om hvordan været er
- tolke og bruke værsymboler
- formidle informasjon om været
Tilknytning til læreplan (Fagfornyelsen, LK20)
-
Læreplan i naturfag (NAT01-04)
Kjerneelement
- Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
- Jorda og livet på jorda (KE70)
Kompetansemål
-
2. trinn
- presentere funnene sine og beskrive hvordan eleven har kommet fram til dem (KM784)
- planlegge og gjennomføre undersøkelser av vær og himmelfenomener og sammenligne målinger, observasjoner og værtegn gjennom året (KM789)
- utforske sansene gjennom lek ute og inne og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon (KM790)
Grunnleggende ferdigheter
- Muntlige ferdigheter (GF1)
- Å kunne skrive (GF2)
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
begrunnefortelle hvorfor man mener noe
-
forutsibeskrive hvordan noe vil bli, basert på tegn eller bevis
-
observerebruke sansene til å få informasjon om noe
-
temperaturmål for hvor varmt og kaldt noe er
-
termometerverktøy som måler temperatur
-
værfenomener i lufta, som vind og nedbør