Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Analysere argumenter i samtaler

Elevene øver på å analysere påstander i en tekst, og sorterer og rangerer begrunnelser for og imot problemstillingen som belyses. Hensikten med aktiviteten er ikke at elevene skal ta stilling til saken, men at de øver på åpenhet.

Tre elever sorterer lapper på pulten.

Mål med aktiviteten

Etter å ha fullført aktiviteten skal elevene være bedre rustet til å

  • finne argumenter i en tekst ved å identifisere påstander og begrunnelser i teksten
  • skille mellom begrunnelser som er basert på fakta og følelser

Forberedelse

Skriv ut til hvert elevpar/-gruppe:

Begrunnelsene klippes opp og legges i en konvolutt (eller få elevene til å klippe opp selv). 

Gjennomføring

Del inn klassen i grupper på tre–fire elever.

Aktivitet 1: Gavekalender eller ikke?

Del ut teksten «Ole og Martin – gavekalender eller ikke?» til elevene. Les rollespillet høyt for klassen eller la elevene selv spille rollespillet. La elevene finne eksempler på påstander og begrunnelser i teksten.

Del ut lapper med begrunnelsene til Ole og Martin fra rollespillet. Be elevene sortere begrunnelsene for og imot gavekalender. 

Felles gjennomgang: Be elevene om å dele resultatet sitt med de andre. I den oppsummerende diskusjonen framhever dere at det finnes mange argumenter, både for og imot.

Rett også oppmerksomheten mot at det er viktig å vise respekt for andres argumenter. Spør: Gjorde Ole og Martin det? Hvordan kunne det ha seg at det hørtes ut som om de ikke viste respekt? Ta utgangspunkt i en av lappene.

Rett oppmerksomheten mot at elevene skal reflektere over det å endre mening. Spør: Hva skal til for at en skal kunne endre mening? Vis til at begrunnelsene er basert på både fakta og følelser (ta utgangspunkt i noen eksempler fra lappene).

Be elevene om å rangere begrunnelsene (lappene) som «gode» og «dårlige». De skal rangere både begrunnelser for gavekalender og begrunnelser imot gavekalender.

Felles gjennomgang: La elevene dele forslaget med hverandre. Spør: Hva synes vi er gode begrunnelser? Hva synes vi er dårlige begrunnelser? Ikke evaluer elevenes svar, men be de begrunne hvorfor de mener begrunnelser er gode eller dårlige. Hensikten er å få fram hva de mener. Hvis elevene har sortert følelsesbaserte begunnelser som dårlige, spør du: Er begrunnelser basert på følelser alltid dårlige begrunnelser?

Inviter elevene til å komme med egne begrunnelser. Spør: Er det andre begrunnelser for og imot gavekalender? (Kan man for eksempel få nyttige ting i gavekalenderen?)

Aktivitet 2: Spise kjøtt eller ikke?

Fortell elevene at de skal få prøve seg på en annen tekst. Les rollespillet «Aisha og Mari – spise kjøtt eller ikke?» høyt for klassen.

Gi elevene noen minutter til å diskutere i grupper hva et argument er, før du styrer samtalen mot at et argument består av en påstand og en begrunnelse for påstanden.

Del ut teksten «Aisha og Mari – spise kjøtt eller ikke?» og gi dem i oppgave å finne eksempler på påstander og begrunnelser i teksten.

La elevene deretter dele det de har funnet med de andre i klassen. Vis tilbake til samtalen om hva en påstand og en begrunnelse er, og la elevene forklare om det de har funnet samsvarer med det de snakket om tidligere.

  • Læreplan i norsk (NOR01-06)

    Kjerneelement

    • Muntlig kommunikasjon (KE107)

    Kompetansemål

    • 7. trinn
      • lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler (KM1272)
      • beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål (KM1292)
    • 10. trinn
      • bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer (KM1288)
  • Læreplan i samfunnsfag (SAF01-04)

    Kjerneelement

    • Demokratiforståing og deltaking (KE137)

    Kompetansemål

    • 7. trinn
      • reflektere over kvifor konfliktar oppstår, og drøfte korleis den enkelte og samfunn kan handtere konfliktar (KM1682)
  • Læreplan i kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) (RLE01-03)

    Kjerneelement

    • Kunne ta andres perspektiv (KE178)
    • Etisk refleksjon (KE179)

    Kompetansemål

    • 7. trinn
      • bruke filosofiske tenkemåter i samtale og undring (KM1995)
      • utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer (KM1979)
    • 10. trinn
      • utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning (KM1969)

Grunnleggende ferdigheter

  • Muntlige ferdigheter (GF1)

Tverrfaglige temaer

  • Demokrati og medborgerskap (TT2)
  • Bærekraftig utvikling (TT3)