naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Vurdere begrunnelser i en samtale
I denne aktiviteten øver elevene seg på å identifisere og vurdere kvaliteten på begrunnelser i ulike standpunkt.
Mål med aktiviteten
Etter å ha fullført aktiviteten skal elevene være bedre rustet til å
- skille mellom ulike typer begrunnelser, basert på kunnskap, normer, verdier og følelser
- utvikle argumentasjon av høy kvalitet ikke bare når det gjelder kunnskapsgrunnlaget, men også ens egne normer, verdier og følelser knyttet til problemstillingen det gjelder
Aktiviteten vil forberede elevene til andre situasjoner hvor dette er viktig.
Forberedelse
Velg en problemstilling som elevene skal samtale om. Problemstillingen bør være av en slik art at det vil være naturlig å ta hensyn til følelsesaspektet i problemet. Eksempler på problemstillinger er:
- Bør vi skyte ulv i Norge?
- Bør vi spise kjøtt?
- Bør vi ha gavekalender før jul?
Skriv ut elevarket (tosidig) til hvert elevpar/-gruppe.
Gjennomføring
Verktøyet som presenteres i denne aktiviteten, bør modelleres av læreren før elevene tar det i bruk i mindre grupper.
Del elevene inn i par / små grupper, og presenter problemstillingen de skal samtale om. La elevene samtale i 5 min.
Etterpå skal de notere ned ulike påstander som kom opp i samtalen.
Deretter skal de bruke flytskjemaet Hvilken type begrunnelse er det? på elevarket til å vurdere hva begrunnelsen for påstanden er basert på, og hvorvidt begrunnelsen er god eller dårlig.
De starter med å plassere påstanden i ruten øverst i diagrammet. Deretter vurderer de om begrunnelsen til påstanden er for eller imot påstanden, før de vurderer om begrunnelsen er basert på kunnskap eller normer, verdier eller følelser.
La så elevene vurdere hvor gode begrunnelsene er, ved å vurdere dem opp mot kriteriene i vurderingsskjemaet Hvor god er begrunnelsen?.
Oppsummer i plenum elevenes vurdering om hvorvidt påstandene er gode eller dårlige. Samtalen bør da framheve hvorfor elevene vurderer påstandene som gode eller dårlige. Gjennom en slik samtale bør elevene bli gjort oppmerksom på hvor viktig korrekt og relevant kunnskap er, men også at slike komplekse problemstillinger bør ta hensyn til perspektiver som gjelder normer, verdier og følelser.
Denne aktiviteten er modifisert og videreutviklet fra Munkebye og Scheie:
Munkebye, E. og E. Scheie (2023). «Tilrettelegge for samtale og meningsbrytning». I Scheie, E. (red.), Bærekraftundervisning (s. 68–75). UiO. ISSN 1890-5137.
Kommentarer/praktiske tips
For å skape et godt diskusjonsklima og stimulere elevene til å komme med sine synspunkter er det viktig at læreren tar imot alle innspill på en respektfull og likeverdig måte, enten de er knyttet til normer, verdier eller følelser eller er kunnskapsbaserte.
For at elever skal tørre å bidra med sine synspunkter, er det viktig at læreren også viser like mye aksept for følelsesbaserte begrunnelser som for faktabaserte begrunnelser. Men hva betegnes som gyldige og gode begrunnelser? For å kunne vurdere kvaliteten på begrunnelsene vil elevene trenge hjelp fra læreren til å analysere dem, og de vil også kunne ha nytte av å få kjennskap til standarder å vurdere dem opp imot.
Tilknytning til læreplan (Fagfornyelsen, LK20)
-
Læreplan i naturfag (NAT01-04)
Kjerneelement
- Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
-
Læreplan i norsk (NOR01-06)
Kjerneelement
- Muntlig kommunikasjon (KE107)
Kompetansemål
-
7. trinn
- lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler (KM1272)
-
10. trinn
- bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer (KM1288)
-
Vg1 SF
- lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner (KM1185)
- greie ut om og drøfte norskfaglige eller tverrfaglige temaer muntlig (KM1184)
-
Læreplan i kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) (RLE01-03)
Kompetansemål
-
7. trinn
- bruke filosofiske tenkemåter i samtale og undring (KM1995)
-
10. trinn
- utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning (KM1969)
- identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom (KM1972)
-
Grunnleggende ferdigheter
- Muntlige ferdigheter (GF1)
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap (TT2)