naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Forsøk og praktisk arbeid
Blomstereng eller skatepark?
Gjør elevene delaktig i en tenkt problemstilling som handler om det skal bygges en skatepark på skolens blomstereng.
I denne aktiviteten får elevene trening i å identifisere argumenter i en tenkt problemstilling og i å avdekke uklarheter og unøyaktigheter i et argument. Elevene må tenke over hvordan de selv forholder seg til at andre har andre meninger enn dem selv. Aktiviteten gir også elevene muligheter til å reflektere over hvilke søkeord og kilder de kan anvende på internett.
Mål med aktiviteten
Etter å ha fullført aktiviteten skal elevene være bedre rustet til å
- forstå at en bærekraftutfordring kan bestå av argument for eller imot ut fra de tre dimensjonene: sosiale forhold, miljø og økonomi
- kjenne igjen ulike typer begrunnelser basert på både følelser og fakta
Forberedelse
Gjør deg kjent med presentasjonen.
Gjennomføring
Se instruksjoner og veiledning i kommentarfeltet under hvert ark i presentasjonen.
Tilknytning til læreplan (Fagfornyelsen, LK20)
-
Læreplan i naturfag (NAT01-04)
Kompetansemål
-
7. trinn
- gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet (KM830)
-
-
Læreplan i samfunnsfag (SAF01-04)
Kompetansemål
-
7. trinn
- reflektere over kvifor konfliktar oppstår, og drøfte korleis den enkelte og samfunn kan handtere konfliktar (KM1682)
- utforske og presentere ei global utfordring ved berekraftig utvikling og kva for konsekvensar ho kan ha, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å motverke utfordringa og korleis samarbeid mellom land kan bidra (KM1691)
-
-
Læreplan i norsk (NOR01-06)
Kompetansemål
-
7. trinn
- lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler (KM1272)
- beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål (KM1292)
-
-
Læreplan i kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) (RLE01-03)
Kompetansemål
-
7. trinn
- utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer (KM1979)
- reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid (KM1997)
-
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap (TT2)
- Bærekraftig utvikling (TT3)
Kan utføres i sammenheng med
Forfatter
Teresa Berglund
Forfatter
Maren Skjelstad Fredagsvik
Forfatter
Eli Munkebye
Forfatter
Eldri Scheie