Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Blomstereng eller skatepark?

Gjør elevene delaktig i en tenkt problemstilling som handler om det skal bygges en skatepark på skolens blomstereng.

Blomstereng

I denne aktiviteten får elevene trening i å identifisere argumenter i en tenkt problemstilling og i å avdekke uklarheter og unøyaktigheter i et argument. Elevene må tenke over hvordan de selv forholder seg til at andre har andre meninger enn dem selv. Aktiviteten gir også elevene muligheter til å reflektere over hvilke søkeord og kilder de kan anvende på internett.

Mål med aktiviteten

Etter å ha fullført aktiviteten skal elevene være bedre rustet til å

  • forstå at en bærekraftutfordring kan bestå av argument for eller imot ut fra de tre dimensjonene: sosiale forhold, miljø og økonomi
  • kjenne igjen ulike typer begrunnelser basert på både følelser og fakta

Forberedelse

Gjør deg kjent med presentasjonen. 

Powerpoint: bokmål | nynorsk

Gjennomføring

Se instruksjoner og veiledning i kommentarfeltet under hvert ark i presentasjonen.

  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kompetansemål

    • 7. trinn
      • gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet (KM830)
  • Læreplan i samfunnsfag (SAF01-04)

    Kompetansemål

    • 7. trinn
      • reflektere over kvifor konfliktar oppstår, og drøfte korleis den enkelte og samfunn kan handtere konfliktar (KM1682)
      • utforske og presentere ei global utfordring ved berekraftig utvikling og kva for konsekvensar ho kan ha, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å motverke utfordringa og korleis samarbeid mellom land kan bidra (KM1691)
  • Læreplan i norsk (NOR01-06)

    Kompetansemål

    • 7. trinn
      • lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler (KM1272)
      • beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål (KM1292)
  • Læreplan i kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) (RLE01-03)

    Kompetansemål

    • 7. trinn
      • utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer (KM1979)
      • reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid (KM1997)

Tverrfaglige temaer

  • Demokrati og medborgerskap (TT2)
  • Bærekraftig utvikling (TT3)