naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Økt 1: Forberedelse og utstyr
1. Finn en badeplass i skolens nærmiljø (ferskvann eller saltvann) som du vil bruke til oppdraget.
2. Gjør deg kjent med læringsmålene, og se gjennom presentasjonen.
3. Lag en presentasjon på Mentimeter (eller tilsvarende program) der du legger inn spørsmålet: Hva mener du kjennetegner en god badeplass? Gå inn på innstillinger og kryss av for at elevene kan gi flere svar.
4. Gjør tegneserien Grønne greier og skjemaet Bærekraftig utvikling tilgjengelig digitalt for elevene eller skriv dem ut.
5. Gjør elevheftet og Escape room tilgjengelig digitalt for elevene.
Escape room: Bruk musepekeren, og let etter skjulte hint i bildet av biblioteket, f.eks. i fugleburet eller hatten. Det finnes sju hint i dette rommet, svaret på første hint blir første bokstav i kodeordet, svaret på andre hint blir andre bokstav i kodeordet osv. De fleste elevene vil klare å finne løsninga på egen hånd. Om de står fast, kan du gi dem hint på hvor de skal lete og hva de skal lete etter.
Hint |
Hvor på bildet? |
Ord |
Bokstav |
1 |
Hund |
Oter |
1. bokstav: O |
2 |
Fuglebur |
pH-papir |
1. bokstav: P |
3 |
Vegglampe |
Vannloppe |
7. bokstav: P |
4 |
Hatt |
Salamander |
8. bokstav: D |
5 |
Klokke over peis |
Rumpetroll |
1. bokstav: R |
6 |
Fugl |
Abiotiske |
1. bokstav: A |
7 |
Bok på bord |
Gjedde |
1. bokstav: G |