Undervisningsopplegg

Økt 1: Oppdrag og bærekraftig utvikling

  Hvalstrand

I denne økta skal elevene løse ei Escape Room-oppgave for å få tilgang til oppdraget. Oppdraget er å forbedre en badeplass i skolens nærmiljø innen et gitt budsjett. Elevene introduseres for de tre ulike dimensjonene av bærekraftig utvikling (miljø, økonomi, sosiale forhold) som blir grunnlaget for sluttproduktet.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • forstå de tre ulike dimensjonene av bærekraftig utvikling
  • vurdere dimensjonen sosiale forhold mot økonomi

Tidsbruk

1A Presentasjon av opplegget og Escape Room-oppgave

20 min

1B Oppdrag og idemyldring

15 min

1C Miniforelesning og aktivitet om bærekraftig utvikling

30 min

1D Design en bærekraftig badeplass

15 min

1E Oppsummering

10 min

TOTALT

 90 min

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • abiotiske faktorer
    de delene av økosystemet som ikke er levende
  • argumentere
    begrunne en påstand
  • badevannskvalitet
    vannets innhold av ulike typer bakterier og hvor forurenset det er
  • biologisk mangfold
    variasjonen av liv
  • biotiske faktorer
    de levende delene i et økosystem
  • bærekraftig utvikling
    utvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov
  • nøkling av arter
    å bruke en bestemmelsesnøkkel til å finne ut hva slags art du har funnet
  • systematikk
    metodene som brukes for å sortere jordas biologiske mangfold i ulike grupper.
  • økosystem
    område med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet
Forsøk og praktisk arbeid

Økt 1: Forberedelse og utstyr

1. Finn en badeplass i skolens nærmiljø (ferskvann eller saltvann) som du vil bruke til oppdraget.

2. Gjør deg kjent med læringsmålene, og se gjennom presentasjonen.

3. Lag en presentasjon på Mentimeter (eller tilsvarende program) der du legger inn spørsmålet: Hva mener du kjennetegner en god badeplass? Gå inn på innstillinger og kryss av for at elevene kan gi flere svar.

4. Gjør tegneserien Grønne greier og skjemaet Bærekraftig utvikling tilgjengelig digitalt for elevene eller skriv dem ut.

5. Gjør elevheftet og Escape room tilgjengelig digitalt for elevene.

Escape room: Bruk musepekeren, og let etter skjulte hint i bildet av biblioteket, f.eks. i fugleburet eller hatten. Det finnes sju hint i dette rommet, svaret på første hint blir første bokstav i kodeordet, svaret på andre hint blir andre bokstav i kodeordet osv. De fleste elevene vil klare å finne løsninga på egen hånd. Om de står fast, kan du gi dem hint på hvor de skal lete og hva de skal lete etter. 

Hint

Hvor på bildet?

Ord

Bokstav

1

 Hund

 Oter 

1. bokstav: O

2

 Fuglebur

 pH-papir

1. bokstav: P

3

 Vegglampe

 Vannloppe

7. bokstav: P

4

 Hatt

 Salamander

8. bokstav: D

5

 Klokke over peis

 Rumpetroll

1. bokstav: R

6

 Fugl

 Abiotiske

1. bokstav: A

7

 Bok på bord

 Gjedde

1. bokstav: G

Forsøk og praktisk arbeid

Økt 1: Gjennomføring

Åpne PowerPointen som leder deg gjennom hele økta

1A Escape Room

Del elevene i grupper på 3–4 for hele undervisningsopplegget. Fortell at de nå skal jobbe i seks økter med dette opplegget og at de får et oppdrag som de skal løse i løpet av disse øktene.

Informer om at innholdet i opplegget innbefatter både Escape Room-oppgaver, undersøkelse av en badeplass, programmering og film. 

I dette opplegget skal elevene «kjøpe» utstyr til badeplassen, og de kan «tjene» penger gjennom å løse noen oppgaver. Pengene kan brukes til å utbedre badeplassen ytterligere. Beløpene som benyttes er ikke realistiske, men symbolske. De brukes for å konkretisere at bærekraftig utvikling handler om en balanse mellom de tre dimensjonene økonomi, sosiale forhold og miljø. 

La elevene løse Escape Room-oppgaven og finne oppdraget.

 

1B Oppdrag og idemyldring

Del ut elevheftet digitalt. Gå gjennom oppdraget i felleskap og presenter badeplassen elevene skal jobbe med (som du har valgt). Be elevene gå inn på Menti.com og legg inn ord på ting som kjennetegner en god badeplass.

Se på forslagene i felleskap, og diskuter dem. F.eks.: Hva mener dere med rent vann – hvordan kan vi finne ut det? Hvorfor vil dere ha stupebrett? osv. 

1C Bærekraftig utvikling

Gå gjennom definisjonen på bærekraftig utvikling, og led elevene gjennom første del av tegneserieaktiviteten. 

Del ut tegneserien. Be elevene lese tegneserien og finne argumenter for og mot bruk av gummikuler i kunstgressbaner. De skal kun notere argumenter som de finner i tegneserien.

Si til elevene at vi nå skal se en film om bærekraftig utvikling, og be dem legge merke til hvilke tre dimensjoner bærekraftig utvikling handler om.

Film

Vis eksempler på hva de tre dimensjonene i bærekraftig utvikling kan være, og la elevene plassere argumentene de fant inn i skjemaet bærekraftig utvikling, tre dimensjoner. Ta så en klassediskusjon der elevene får diskutere om de mener gummikuler i kunstgress er bærekraftig eller ikke. De skal begrunne ut fra de tre dimensjonene i bærekraftig utvikling. Gjør en oppsummering der du presiserer at diskusjoner om bærekraftig utvikling ofte ikke har en fasit, men at det handler om å bruke informasjon om alle dimensjonene til å ta en reflektert beslutning. 

1D Design en bærekraftig badeplass

Si til elevene at hvert valg de skal ta for å lage en god badeplass skal vurderes ut fra miljø, sosiale forhold og økonomi. De får nå mulighet til å velge ulike elementer som de kan tilføre badeplassen. De kan velge de ferdige forslagene samt legge inn egne fra idemyldringen i 1B. Bli enige i fellesskap om pris og påvirkning på natur. Dette kan dere fylle inn i tabellen i presentasjonen samt i elevheftet. 

Hver ting de velger må vurderes i bærekraftig utvikling-skjemaet.

1E Oppsummering og forberedelse til neste økt

Ta en oppsummering i klassen der du repeterer oppdraget, hva dere har jobbet med i denne økta og hva det skal brukes til. La hver gruppe fortelle hvilke elementer de har valgt å tilføre badeplassen. Informer om at elevene vil bli vurdert etter kjennetegn for måloppnåelse og at disse ligger i elevheftet.