naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Gjennomføring av økt 3
Si at i denne økta skal de løse oppdraget med å lage et flytskjema som viser hva som skjer med det vi spiser, som for eksempel ei drue.
Ark 10 i PowerPoint. Flytskjema. Fortell elevene at de skal lage en oversikt over hva som kommer inn i kroppen og hva som går ut av den. De skal også vise hva som skjer underveis, hva skjer med ei drue vi spiser. De skal sette piler mellom de ulike delene av kroppen, og de skal skrive på pilene hva som skjer.
Be elevene lese boka en gang til for å finne ut mer om hva som skjer i kroppen, samtidig som de lager flytskjemaet.
Alternativt kan du dele ut lapper med ferdigskrevne setninger på.
Del ut bildene av organene i kroppen og et A3-ark til hvert elevpar. De kan også lage egne tegninger av organer som de vil ha med, for eksempel munnen.
Ark 11. Nøkkelsetninger: Be elevene skrive ned nøkkelsetningene. Presiser at pusting, sirkulasjon og fordøyelse henger nøye sammen i kroppen.
Ark 12. Presentere flytskjema. Del ut ett sykdom- og skadekort til hvert elevpar. Be elevene bruke flytskjemaet sitt til å forklare hva som skjer ved en sykdom eller skade. La dem forberede seg noen minutter før de forteller og viser flytskjemaet sitt til de andre.
Underveisvurdering
Ved å lage et flytskjema som viser hva som skjer i kroppen må elevene både bygge forklaringer og tolkninger og fange essensen og formulere konkusjoner . Flytskjemaet får fram hva eleven har forstått om prosessen.