Undervisningsopplegg

Økt 3: Lag et flytskjema

I denne økta skal elevene fullføre flytskjemaet for å forklare hva som skjer med det vi spiser. De skal beskrive hvilke organer som er involvert i hvilke prosesser i kroppen. Til slutt skal de utvide  kunnskapen sin ved å anvende flytskjemaet til å beskrive hva som skjer i kroppen ved en sykdom eller skade.

Læringsmål

Elevene skal kunne 

  • lage et flytskjema som beskriver hva som skjer med maten vi spiser og hvordan pusting, fordøyelse og blodsirkulasjon samarbeider

Tidsbruk 

 

Om flytskjema 10 min
Lage flytskjema 25–35 min
Presentasjon av flytskjema 10–15 min
TOTALT 45–60 min

 

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • blodsirkulasjon
    at kroppen frakter oksygen, næringsstoffer og andre viktige stoffer rundt i kroppen med blodet
  • energi
    noe som kan få noe til å skje
  • fordøyelse
    at kroppen tar inn mat og bryter den ned slik at kroppen kan bruke maten og kvitte seg med det som er til overs
  • organ
    del av en plante eller et dyr som har en bestemt funksjon
  • pusting
    at kroppen tar inn oksygengass og avgir karbondioksidgass gjennom lungene
  • system
    noe som består av flere deler som virker sammen

Forskerspirebegrep

  • flytskjema
    modell som viser trinnene i noe som skjer
  • modell
    forenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Finn fram organkorta fra økt 1 og 2 og ett A3-ark til hvert elevpar.

2. Skriv ut sykdom- og skadekorta slik at det blir ett kort til hvert elevpar. Velg om du vil laminere kortene. Legg alle korta i en konvolutt. 

3. Under ser du et eksempel på flytskjema. Eksempelet er ikke fullstendig, og det finnes ingen fasit. Et flytskjema kan lages på mange ulike måter. Se dokument med forslag til setninger, og skriv ut dette hvis du tenker at elevene trenger å få utdelt ferdige setninger.

Illustrasjoner: Rune Tveitstul Jensen Illustrasjoner: Rune Tveitstul Jensen

 

Materialer og utstyr

  • organkort fra økt 1 og 2
  • A3-ark til hvert elevpar
Forsøk og praktisk arbeid

Gjennomføring av økt 3

Si at i denne økta skal de løse oppdraget med å lage et flytskjema som viser hva som skjer med det vi spiser, som for eksempel ei drue. 

Ark 10 i PowerPoint. Flytskjema. Fortell elevene at de skal lage en oversikt over hva som kommer inn i kroppen og hva som går ut av den. De skal også vise hva som skjer underveis, hva skjer med ei drue vi spiser. De skal sette piler mellom de ulike delene av kroppen, og de skal skrive på pilene hva som skjer. 

Be elevene lese boka en gang til for å finne ut mer om hva som skjer i kroppen, samtidig som de lager flytskjemaet.

Alternativt kan du dele ut lapper med ferdigskrevne setninger på. 

Del ut bildene av organene i kroppen og et A3-ark til hvert elevpar. De kan også lage egne tegninger av organer som de vil ha med, for eksempel munnen.

Ark 11. Nøkkelsetninger: Be elevene skrive ned nøkkelsetningene. Presiser at pusting, sirkulasjon og fordøyelse henger nøye sammen i kroppen. 

Gjennom fordøyelsen brytes maten ned til mindre biter og tas opp i blodet fra tarmen.
Når vi puster, kommer oksygengass inn i lungene og tas opp i blodet. 
Blodet frakter de små bitene fra maten og oksygengass rundt til hele kroppen. Dette kaller vi blodsirkulasjon.
Pusting, blodsirkulasjon og fordøyelse henger sammen.

Ark 12. Presentere flytskjema. Del ut ett sykdom- og skadekort til hvert elevpar. Be elevene bruke flytskjemaet sitt til å forklare hva som skjer ved en sykdom eller skade. La dem forberede seg noen minutter før de forteller og viser flytskjemaet sitt til de andre.  

Underveisvurdering

Ved å lage et flytskjema som viser hva som skjer i kroppen må elevene både  bygge forklaringer og tolkninger og  fange essensen og formulere konkusjoner . Flytskjemaet får fram hva eleven har forstått om prosessen.