naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Økt 3: Lag et flytskjema
I denne økta skal elevene fullføre flytskjemaet for å forklare hva som skjer med det vi spiser. De skal beskrive hvilke organer som er involvert i hvilke prosesser i kroppen. Til slutt skal de utvide kunnskapen sin ved å anvende flytskjemaet til å beskrive hva som skjer i kroppen ved en sykdom eller skade.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- lage et flytskjema som beskriver hva som skjer med maten vi spiser og hvordan pusting, fordøyelse og blodsirkulasjon samarbeider
Tidsbruk
Om flytskjema | 10 min |
Lage flytskjema | 25–35 min |
Presentasjon av flytskjema | 10–15 min |
TOTALT | 45–60 min |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
blodsirkulasjonat kroppen frakter oksygen, næringsstoffer og andre viktige stoffer rundt i kroppen med blodet
-
energinoe som kan få noe til å skje
-
fordøyelseat kroppen tar inn mat og bryter den ned slik at kroppen kan bruke maten og kvitte seg med det som er til overs
-
organdel av en plante eller et dyr som har en bestemt funksjon
-
pustingat kroppen tar inn oksygengass og avgir karbondioksidgass gjennom lungene
-
systemnoe som består av flere deler som virker sammen
Forskerspirebegrep
-
flytskjemamodell som viser trinnene i noe som skjer
-
modellforenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe