naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 15 minutter
12C. Hva har vi gjort? Hva har vi lært?
Ark 14 i PowerPoint. Fortell at snart skal elevene ta en fagprøve – en quiz – for å kunne få fagbrev som modellhuselektrikere. Si at aller først skal de få en oppgave for å forberede seg til prøven.
Be elevene sette seg sammen i grupper på tre-fire. Del ut lærlingheftene og elevarket Hva har vi gjort? Hva har vi lært? til hver gruppe. Si at de skal bla opp på side 2–3 i lærlingheftet, på nøkkelsetningene som handler om elektrisk strøm.
«Hvilken av nøkkelsetningene om elektrisk strøm forteller hva vi lærte da vi gjorde dette?» Godta alle svar uten å korrigere eller bekrefte.
Pek på den første aktiviteten som er beskrevet på elevarket. Spør:Forklar at elevene skal finne ut hvilken av nøkkelsetningene som passer til hver av aktivitetene på elevarket, og notere nummeret på riktig nøkkelsetning ved aktiviteten.
La gruppene sette i gang. Gå rundt mens de jobber, og veiled etter behov.
Velg elevarket Hva har vi gjort? Hva har vi lært? (med programmering) dersom du har fulgt alternativ B (med programmering) på økt 10 og 11.
Tips til underveisvurdering
Gå rundt mens elevene jobber og veiled ved behov. Sjekk om det er noen punkter som flere elever synes er utfordrende, og bruk eventuelt litt tid på å forklare når dere gjennomgår oppgavene i plenum. Ved gjennomgang kan du også spørre hvordan elevene tenkte for å komme fram til de ulike nøkkelsetningene, slik at de får vist kunnskapen sin. Bruk gjerne progresjonstabellene System, form og funksjon og Elektrisk krets som støtte når du vurderer og veileder elevene.
Når gruppene har fått litt tid på å fylle ut elevarket, gjennomgår du hver av aktivitetene i plenum ved å spørre hvilken av nøkkelsetningene som hører til.