naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 10 minutter
12A. Før lesing
Ark 2 i PowerPoint. Del ut lærlingheftene. La elevene reflektere over forrige økt med en tenk-par-del til spørsmål 11 på side 26: Hva synes du var utfordrende med å koble elektrisk krets til et modellrom?
Egenvurdering
Denne oppgaven krever at elevene tenker tilbake på hva de har gjort, utfordringer de har møtt på og hvordan de har løst disse utfordringene. Dette bidrar til en bevisstgjøring av elevenes egen læringsprosess
Ark 3 i PowerPoint. Si at i denne økta skal elevene reflektere over hva de har gjort og hva de har lært som elektrikerlærlinger. Dere skal også lese ei bok om en elektriker, og sammenligne det dere har gjort i disse øktene med det elektrikere gjør på jobb. Til sist i økta skal elevene få teste hva de har lært om elektrisitet gjennom å ta en fagprøve, før de får utdelt fagbrev som modellhus-elektrikere.
Ark 4 i PowerPoint. Del ut lærlinghefter og be elevene bla opp på side 22 – Før lesing: Møt en elektriker. Elevene fyller ut siden og legger deretter lærlingheftet til side så lenge.
Ark 5 i PowerPoint. Vis fram boka Møt en elektriker og fortell at dere skal lese om hva en elektriker gjør på jobb.
Fortell at mens elevene leser skal de fokusere på dette spørsmålet: Hva har vi gjort som ligner på det en elektriker gjør? Noter spørsmålet på tavla.