Undervisningsopplegg

Økt 12: Møt en elektriker

Møt en elektriker

I denne økta leser elevene boka Møt en elektriker. De sammenligner det elektrikeren Stephanie gjør i sin jobb med ting de selv har gjort som lærlinger. Deretter reflekterer elevene over hva de har gjort og hva de har lært gjennom Elektrisitet-opplegget, og tar deretter en Kahoot-quiz som en oppsummerende fagprøve. Til sist får de overrakt fagbrev som modellhuselektrikere.  

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • lese en sammensatt tekst om en elektriker og sammenligne opplysninger med egne erfaringer 

Tidsbruk 

12A. Før lesing  10 minutter
12B. Under og etter lesing  15 minutter
12C. Hva har vi gjort? Hva har vi lært?  15 minutter
12D. Oppsummer nøkkelsetninger om systemer, materialer og egenskaper 5–10 minutter
12E. Gjennomfør fagprøve-quiz og overrekk fagbrev 15–20 minutter
TOTALT 60–70 minutter
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • atom
    en partikkel som alle stoffer er bygget opp av
  • elektrisitet
    noe som skjer fordi partikler har ladning
  • elektrisk krets
    sammenhengende system som strømmen kan bevege seg i Eksempel: En krets kan bestå av batteri/stikkontakt, ledninger og lyspærer.
  • elektrisk strøm
    elektroner som beveger seg i samme retning
  • elektron
    en bitte liten partikkel med negativ ladning som finnes i alle atomer
  • isolere strøm
    egenskap til noen materialer (f.eks. plast) som gjør at elektroner står fast og ikke kan bevege seg
  • ladning
    egenskap noen partikler har
    En partikkel kan ha positiv eller negativ ladning.
  • lede strøm
    egenskap som noen materialer har (f.eks. metaller) som gjør at elektroner kan bevege seg og skyves fra atom til atom
  • motstand
    punkt i en elektrisk krets hvor det er tungt å skyve ladninger gjennom
    I motstanden brukes strømmen til å lage lys, oppvarming/nedkjøling, bevegelse eller kommunikasjon, for eksempel i lyspære, kjøleskap, mobil og TV.
  • partikkel
    en liten del av et stoff

Forskerspirebegrep

  • analysere
    undersøke deler av noe nøye
  • egenskap
    kjennetegn ved et materiale
    For eksempel hvordan materialet ser ut og kjennes ut.
  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • materiale
    det som ting er laget av
  • modell
    forenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • system
    noe som består av flere deler som virker sammen
  • undersøke
    å studere eller prøve å finne ut mer om noe
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Tilpass / gjør deg kjent med PowerPoint-presentasjonen hvis du vil bruke den.

2. Gjør deg kjent med progresjonstabellen Elektrisk krets.

3. Les og gjør deg kjent med boka Møt en elektriker.

Tips: Du kan legge ut boka som PDF på læringsportalen dere bruker, slik at elevene og foresatte har tilgang hjemmefra. 

4. Gjør klar elevarket Hva har vi gjort? Hva har vi lært? til grupper på tre-fire elever. Her er fasiten.

Fagbrev 5. Legg til rette for at elevene kan bruke mobil/nettbrett/pc til kahoot-en. For at du som lærer skal få kjørt kahoot-en med elevene, må du ha registrert deg slik at du kan logge inn på kahoot.it. 

6. Gjør klar et fagbrev som modellhuselektriker til hver elev. Om du vil, kan du bruke den ferdige malen.

Materialer og utstyr

Forsøk og praktisk arbeid

12A. Før lesing

Ark 2 i PowerPoint. Del ut lærlingheftene. La elevene reflektere over forrige økt med en tenk-par-del til spørsmål 11 på side 26: Hva synes du var utfordrende med å koble elektrisk krets til et modellrom?  

Egenvurdering

Denne oppgaven krever at elevene tenker tilbake på hva de har gjort, utfordringer de har møtt på og hvordan de har løst disse utfordringene. Dette bidrar til en bevisstgjøring av elevenes egen læringsprosess

 

Side 20 i lærlingheftet Ark 3 i PowerPoint. Si at i denne økta skal elevene reflektere over hva de har gjort og hva de har lært som elektrikerlærlinger. Dere skal også lese ei bok om en elektriker, og sammenligne det dere har gjort i disse øktene med det elektrikere gjør på jobb. Til sist i økta skal elevene få teste hva de har lært om elektrisitet gjennom å ta en fagprøve, før de får utdelt fagbrev som modellhus-elektrikere.

Ark 4 i PowerPoint. Del ut lærlinghefter og be elevene bla opp på side 22 – Før lesing: Møt en elektriker. Elevene fyller ut siden og legger deretter lærlingheftet til side så lenge.

Ark 5 i PowerPoint. Vis fram boka Møt en elektriker og fortell at dere skal lese om hva en elektriker gjør på jobb.  

Fortell at mens elevene leser skal de fokusere på dette spørsmålet: Hva har vi gjort som ligner på det en elektriker gjør? Noter spørsmålet på tavla. 

Forsøk og praktisk arbeid

12B. Under og etter lesing

Les boka Møt en elektriker i plenum. Stopp underveis og knytt innholdet fra boka til lesemålet på tavla – Hva har vi gjort som ligner på det en elektriker gjør?

Side 6 i Møt en elektriker Ark 6 i PowerPoint. Etter side 6–7: Spør: «Ligner dette på noe vi har gjort?» [Stephanie setter inn lamper i et hus. Elevene har satt inn lamper i et modellhus.]

Ark 7 i PowerPoint. Etter side 8–9: «Ligner dette på noe vi har gjort?» [Stephanie legger rørene med ledninger og koblingsklemmer inni veggen. Elevene la sine ledninger og koblingsklemmer utenpå modellrommene. Når rommene settes sammen til et hus, ligger rørene med ledninger og koblingsklemmer inni veggen som hos Stephanie.]

Ark 8 i PowerPoint. Vis bilde i PowerPoint av koblingsklemmen elevene har brukt. Vis bilde av en ekte koblingsboks. Si: «Koblingsklemmen dere har brukt er en forenkling, en modell, av en vanlig koblingsboks.» Vis bildet i PowerPoint av hvordan en ekte koblingsboks ser ut. 

Ark 9 i PowerPoint. Etter side 12–13: Spør: «Har modellrommene våre sikringsskap?» [Nei. Det går ikke like mye strøm i våre ledninger som i ledningene i et vanlig hus, derfor trengte vi ikke det. Men vi tok hensyn til sikkerhet ved å sørge for at koblingene våre var gode og å oppbevare batteriene på en trygg måte.] 

Ark 10 i PowerPoint. Etter side 14–15: Si: «Hvorfor skrur Stephanie av strømmen før hun begynner å jobbe?» «Har dere tatt hensyn til sikkerhet når dere har jobbet med elektriske koblinger?» «Hvordan?» [Har brukt batterier i koblingene i stedet for strøm fra stikkontakt, fordi det går mindre strøm i et vanlig batteri. Oppbevart batteriene på en trygg måte. Sørget for at koblingene i kretsen har vært gode.] 

Ark 11 i PowerPoint. Etter side 16–17«Ligner dette på noe vi har gjort?» [På samme måte som Stephanie, har elevene lest koblingsskjema med symboler når de har koblet elektriske kretser.]

Ark 12 i PowerPoint. Vis bilde i PowerPoint både av koblingsskjemaet elevene har brukt og et ekte koblingsskjema. Spør: «Hvordan er koblingsskjemaet vi har brukt likt som det elektrikere bruker?» [Begge skjemaene er enkle skisser med symboler. Symbolet for koblingsboks (koblingsklemme) og lampe er likt i begge skjemaene.] 

Spør: «Hvordan er de to koblingsskjemaene forskjellige?» [Symbolet for bryter er ulikt i de to skjemaene. I tillegg symboliserer én rett strek i det ekte koblingsskjemaet to ledninger som leder strøm hver sin vei. I skjemaet elevene har brukt, symboliserer strekene bare én ledning som leder strøm én vei – de svarte den ene veien og de røde den andre veien.] 

Ark 13 i PowerPoint. Når dere er ferdige å lese, ber du elevene finne fram side 22 i lærlingheftet igjen og se om de har endret mening om påstandene. 

Forsøk og praktisk arbeid

12C. Hva har vi gjort? Hva har vi lært?

Elevark økt 12 del 2 Elevark økt 12 Ark 14 i PowerPoint. Fortell at snart skal elevene ta en fagprøve – en quiz – for å kunne få fagbrev som modellhuselektrikere. Si at aller først skal de få en oppgave for å forberede seg til prøven.

Be elevene sette seg sammen i grupper på tre-fire. Del ut lærlingheftene og elevarket Hva har vi gjort? Hva har vi lært? til hver gruppe. Si at de skal bla opp på side 2–3 i lærlingheftet, på nøkkelsetningene som handler om elektrisk strøm.

Side 3 i lærlingheftet utfylt Side 2 i lærlingheftet utfylt Pek på den første aktiviteten som er beskrevet på elevarket. Spør: «Hvilken av nøkkelsetningene om elektrisk strøm forteller hva vi lærte da vi gjorde dette?» Godta alle svar uten å korrigere eller bekrefte.

Forklar at elevene skal finne ut hvilken av nøkkelsetningene som passer til hver av aktivitetene på elevarket, og notere nummeret på riktig nøkkelsetning ved aktiviteten.

La gruppene sette i gang. Gå rundt mens de jobber, og veiled etter behov. 

Velg elevarket Hva har vi gjort? Hva har vi lært? (med programmering) dersom du har fulgt alternativ B (med programmering) på økt 10 og 11.

Tips til underveisvurdering

Gå rundt mens elevene jobber og veiled ved behov. Sjekk om det er noen punkter som flere elever synes er utfordrende, og bruk eventuelt litt tid på å forklare når dere gjennomgår oppgavene i plenum. Ved gjennomgang kan du også spørre hvordan elevene tenkte for å komme fram til de ulike nøkkelsetningene, slik at de får vist kunnskapen sin. Bruk gjerne progresjonstabellene System, form og funksjon og Elektrisk krets som støtte når du vurderer og veileder elevene.


Når gruppene har fått litt tid på å fylle ut elevarket, gjennomgår du hver av aktivitetene i plenum ved å spørre hvilken av nøkkelsetningene som hører til.  

Forsøk og praktisk arbeid

12D. Oppsummer nøkkelsetninger om systemer, materialer og egenskaper

Ark 15 i PowerPoint. Be elevene se på side 1 i lærlingheftet, på nøkkelsetningene om systemer, materialer og egenskaper. Påpek at disse nøkkelsetningene er nyttige på tvers av temaer i naturfag, og trenger ikke nødvendigvis handle om elektrisitet.

Si at også disse nøkkelsetningene kan knyttes til flere av aktivitetene dere har gjort. Gjennomgå hver av nøkkelsetningene, og be elevene foreslå aktiviteter dere har gjort som kan knyttes til dem:

Funksjon er hva noe gjør eller hva det brukes til.


[F.eks.: Sammenlignet funksjonen til ulike lamper. Beskrevet funksjonen til lampa de tok bilde av.] 

Et system er satt sammen av deler som jobber sammen.


[F.eks.: Analysert ulike deler av kretsen til ei lampe, og sett på hvordan delene jobber sammen. Koblet sammen deler som jobber sammen i en elektrisk krets.]

Alle delene i et system har hver sin funksjon.


[F.eks.: Beskrevet funksjonen til deler av lampa de tok bilde av (lampeskjerm, lampekropp etc.), av ulike deler av den elektriske kretsen til ei lampe (batteri, stikkontakt, bryter, kontaktstykke) og delene i modellkretsen de koblet.]

Delens form kan hjelpe delen å fungere som den skal.


[F.eks.: Beskrevet formen til deler av lampa de tok bilde av (lampeskjerm, lampekropp etc.), og formen til lampesokkel og ledning. Bestemt form på lampene i modellrommet ut fra lampenes funksjon.]

Materialer er det som noe er laget av.


[F.eks.: Beskrevet hvilke materialer lampa de tok bilde av er laget av. Analysert materialene til ledning og kontaktstykke.]

En egenskap er et kjennetegn ved et materiale.


[F.eks.: Observert at noen materialer har egenskapen å lede strøm (kroppen, metall, vann), og noen har egenskapen å isolere strøm (plast, tre).]

Egenskapene til en gjenstand avhenger av hvilke materialer den er laget av.


[F.eks.: Sammenlignet ulike typer lamper, diskutert hvilke egenskaper de har og hvilke materialer de er laget av – f.eks. at ei gatelykt har egenskapen å være slitesterk fordi den er laget av metall. Lært at ledningen leder strøm fordi den har metall innerst.]  

Forsøk og praktisk arbeid

12E. Gjennomfør fagprøve-quiz og overrekk fagbrev

Ark 16 i PowerPoint. Be elevene legge lærlingheftene og kopiarket til side. Si at nå skal de ta en fagprøve for å teste hva de har lært som elektrikerlærlinger. De kan samarbeide i par eller grupper på tre.

Quiz i Kahoot:Klikk her.

Be elevene gå inn på kahoot.it fra mobil/nettbrett/pc, og logge på med Game PIN'en. 

Det riktige svaret er uthevet her:

1. Strøm har fire hovedfunksjoner. Hvilke? 

  • Gi lyd, fart, bevegelse og kommunikasjon. 
  • Gi lys, oppvarming/nedkjøling, bevegelse og kommunikasjon.
  • Blinke, koke, vibrere og ule.
  • Få lamper til å lyse på fire forskjellige måter.

2. Strøm i tynn metalltråd får tråden til å …

  • knirke
  • bli kald
  • eksplodere
  • gløde og lage lys

3. Hva skjer med strømmen som gjør at lyspæra lyser?

  • Strømmen møter motstand i lyspæra.
  • Lyspæra åpner kretsen, og strømmen stopper opp.
  • Lyspæra skyver og drar på strømmen.
  • Lyspæra isolerer strømmen.

4. Det kan bare gå strøm i en krets som er …

  • åpen
  • lukket
  • kortsluttet
  • gammel

5. Strøm i for tynne ledninger kan føre til …

  • en lukket elektrisk krets.
  • for lite motstand for strømmen.
  • brann.
  • mye moro.

6. Funksjonen til batteriet og stikkontakten er …

  • å være en motstand for strømmen.
  • å åpne og lukke kretsen.
  • å lage brann.
  • å få det til å gå strøm i kretsen. 

7. Funksjonen til bryteren er …

  • å være en motstand for strømmen.
  • å åpne og lukke kretsen.
  • å skyve og dra på elektronene i kretsen.
  • å være til pynt.

 

Det er nytig for elevene (og gøy!) å gjøre kahooten to ganger. Hvis de synes det var vanskelig, kan du gi dem noen minutter på å lese gjennom nøkkelsetningene på side 2-3 i lærlingheftet igjen, før dere gjør kahooten på nytt.

Fagbrev Ark 17 i PowerPoint. Si: «I arbeidet med temaet elektrisitet har dere vært lærlinger. Dere har fått i oppdrag å ta fagbrev som modellhuselektrikere. For å kunne ta fagbrev har dere løst oppgaver i lærlingheftet, laget ei bok om lamper, koblet det elektriske anlegget i et modellrom og lært en hel del om elektrisitet.» Legg til at nå har de også bestått fagprøven, og at de dermed er kvalifiserte modellhuselektrikere.

Gratuler elevene og del ut fagbrevene. 

Husk presentasjon av modellrommene 

Velg hvordan du vil gjennomføre elevenes presentasjoner av modellrommene. For eksempel kan dere invitere rektor, en annen klasse eller foresatte. Dere kan også presentere lampeboka i denne sammenhengen, og om du ikke allerede har gjort det, kan du overrekke fagbrevene: Mal til fagbrev.  

For å aktivisere elevene som publikum under presentasjonene, kan du si at de skal være klare til å stille spørsmål til elevparene når de er ferdige å presentere. Du kan gjennomgå disse hjelpespørsmålene / desse hjelpespørsmåla  i forkant. Elevene kan bruke hjelpespørsmålene hvis de vil, eller de kan stille sine egne spørsmål.