Ark 15 i PowerPoint. Be elevene se på side 1 i lærlingheftet, på nøkkelsetningene om systemer, materialer og egenskaper. Påpek at disse nøkkelsetningene er nyttige på tvers av temaer i naturfag, og trenger ikke nødvendigvis handle om elektrisitet.
Si at også disse nøkkelsetningene kan knyttes til flere av aktivitetene dere har gjort. Gjennomgå hver av nøkkelsetningene, og be elevene foreslå aktiviteter dere har gjort som kan knyttes til dem:
Funksjon er hva noe gjør eller hva det brukes til.
[F.eks.: Sammenlignet funksjonen til ulike lamper. Beskrevet funksjonen til lampa de tok bilde av.]
Et system er satt sammen av deler som jobber sammen.
[F.eks.: Analysert ulike deler av kretsen til ei lampe, og sett på hvordan delene jobber sammen. Koblet sammen deler som jobber sammen i en elektrisk krets.]
Alle delene i et system har hver sin funksjon.
[F.eks.: Beskrevet funksjonen til deler av lampa de tok bilde av (lampeskjerm, lampekropp etc.), av ulike deler av den elektriske kretsen til ei lampe (batteri, stikkontakt, bryter, kontaktstykke) og delene i modellkretsen de koblet.]
Delens form kan hjelpe delen å fungere som den skal.
[F.eks.: Beskrevet formen til deler av lampa de tok bilde av (lampeskjerm, lampekropp etc.), og formen til lampesokkel og ledning. Bestemt form på lampene i modellrommet ut fra lampenes funksjon.]
Materialer er det som noe er laget av.
[F.eks.: Beskrevet hvilke materialer lampa de tok bilde av er laget av. Analysert materialene til ledning og kontaktstykke.]
En egenskap er et kjennetegn ved et materiale.
[F.eks.: Observert at noen materialer har egenskapen å lede strøm (kroppen, metall, vann), og noen har egenskapen å isolere strøm (plast, tre).]
Egenskapene til en gjenstand avhenger av hvilke materialer den er laget av.
[F.eks.: Sammenlignet ulike typer lamper, diskutert hvilke egenskaper de har og hvilke materialer de er laget av – f.eks. at ei gatelykt har egenskapen å være slitesterk fordi den er laget av metall. Lært at ledningen leder strøm fordi den har metall innerst.]