naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
B. Introduser funksjon
Ark 8 i PowerPoint. Skriv «funksjon» på tavla. Forklar at ordet funksjon betyr hva noe gjør eller hva det kan brukes til. Funksjonen til en kirsebærsteinuttaker er å ta stein ut av kirsebær. Hva er funksjonen til en gaffel? [Å plukke opp mat.] Bruk gjenstander fra klasserommet som eksempler, f.eks. en blyant, linjal, pult eller lignende, og spør om elevene kan forklare hva som er funksjonen til de ulike gjenstandene.
Ark 9 i PowerPoint. Introduser nøkkelsetning. Fortell elevene at framover skal dere henge opp nøkkelsetninger på begrepsveggen som forteller viktige ting dere har lært. Les følgende nøkkelsetning høyt, og heng den på begrepsveggen under Systemer-overskriften:
Ark 10 i PowerPoint. Spør elevene om de vet hva å observere betyr, og spør om de vet om noen mer hverdagslige ord som kan brukes om å observere. [Se på noe.] Hvilke sanser har vi? [Syn, hørsel, luktesans, smakssans og følesans.] Fortell at når vi observerer, bruker vi en eller flere av sansene for å undersøke noe nærmere.
Fortell at i naturfag brukes bestemte ord som er annerledes enn de vi bruker ellers i hverdagen. Naturfagordene kan ligne på hverdagsordene og bety nesten det samme, men ofte er naturfagordene mer presise. Heng opp undervisningsarket – Naturfagsord og hverdagsord. Skriv «observere» i kolonnen for naturfagsord og «se, lukte, høre, smake, føle» i kolonnen for hverdagsord.
Ark 11 i PowerPoint. Hva observerte du ved kirsebærsteinuttakeren som kan ha hjulpet deg å finne ut hvilken funksjon den har? [Håndtakene kan klemmes sammen slik at nåla beveger seg. Koppen har et hull og har plass til noe rundt.] Påpek at disse observasjonene gir hint om funksjonen til kirsebærsteinuttakeren.
Spør om elevene vet hva det betyr at noe jobber sammen. For eksempel jobber nåla og koppen der kirsebæret sitter sammen om å få steinen ut av kirsebæret. Hvordan jobber andre deler av dette systemet sammen? [Håndtaket presser nåla ned. Nåla går gjennom hullet i koppen. Stålfjæren skiller håndtaket.]
Ark 12 i PowerPoint. Minn om spørsmålet du stilte innledningsvis: Hva er et system? Forklar: Et system er satt sammen av ulike deler som jobber sammen. Kirsebærsteinuttakeren som vi har observert og diskutert er et eksempel på et system, fordi de ulike delene jobber sammen.
Les følgende nøkkelsetning høyt, og be en av elevene henge den på begrepsveggen under nøkkelsetningen om funksjon: