Undervisningsopplegg

Små og store systemer

Kirsebærsteinuttaker

I denne økta blir elevene kjent med begrepene system, form og funksjon. De undersøker et mystisk system, hva som er funksjonen til systemet og hvordan delene i systemet jobber sammen. De leser en bok som handler om systemer, og finner ut at formen til delen av et system hjelper delen å fungere som den skal. 

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • beskrive at et system er satt sammen av flere deler som virker sammen
  • beskrive form og funksjon til et helt system og til de enkelte delene av systemet

Tidsbruk 

A. Introduser system 15–20 minutter
B. Introduser funksjon 5–10 minutter
C. Les boka Små og store systemer  15–20 minutter
D. Oppsummer lesemålet og introduser form 10 minutter
TOTALT 4560 minutter
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • system
    noe som består av flere deler som virker sammen
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Les og gjør deg kjent med boka Små og store systemer. Tilpass lesing til din elevgruppe: Vurder om du vil skrive ut et eksemplar av boka til hver elev / hvert elevpar slik at de kan lese selv, eller les hele boka i plenum og vis den på smartboard e.l. Deler av boka skal leses i plenum.  

Tekniske tips til boka

Hvis du vil halvere utskriftsmengden, kan du velge innstillingen «booklet» i utskriftsmenyen.

Du kan legge ut boka som pdf på læringsportalen dere bruker, slik at elevene og foresatte har tilgang hjemmefra. 

 

2. Gjør deg kjent med / tilpass PowerPoint-presentasjonen hvis du vil bruke den.

3. Bruk et stort flippoverark, og lag en tabell med én kolonne for Naturfagsord og én for Hverdagsord. Se malen Naturfagsord og hverdagsord. Arket skal fylles ut underveis i øktene sammen med elevene. Det er en fordel om arket kan henge i klasserommet. Alternativt kan du vise og fylle ut malen på Smartboard.

Kirsebærsteinuttaker 4. Ta med et enkelt system som elevene sannsynligvis ikke kjenner til fra før, f.eks. en kirsebærsteinuttaker. 

5. Skriv følgende overskrift på en papirstrimmel (skal henges opp på begrepsveggen i økta):

System


6.
Skriv følgende nøkkelsetninger på papirstrimler (skal henges på begrepsveggen i økta):

Funksjon er hva noe gjør eller hva det brukes til.
Et system er satt sammen av deler som jobber sammen. 
Delens form kan hjelpe delen å fungere som den skal.
Alle delene i et system har hver sin funksjon.

 

Materialer og utstyr

  • papirstrimler til overskrift og nøkkelsetninger
  • kirsebærsteinuttaker (eller annet enkelt system elevene ikke kjenner til) 
Forsøk og praktisk arbeid

A. Introduser system

Ark 2 i PowerPoint. Les følgende nøkkelspørsmål høyt: Hva er et system? Heng opp spørsmålet på begrepsveggen, under overskriften System.   

Fortell at nå skal dere gjøre en aktivitet som kalles tenk-par-del. Forklar: 

a. Tenk. Når du sier «Tenk», skal elevene på egen hånd tenke i ca. ett minutt på spørsmålet du har hengt opp på begrepsveggen. 

b. Par. Når du sier «Par», skal elevene diskutere tankene sine med sidemannen. 

c. Del. Når du sier «Del», skal elevene slutte å snakke og dele sine egne eller partnerens tanker med hele klassen. 

Gjennomfør tenk-par-del til spørsmålet Hva er et system? Godta alle svar i plenumsoppsummeringen, og fortell at dette spørsmålet skal dere prøve å finne svar på i denne økta.  

Merk: En god strategi når elevene skal dele i plenum er å spørre vilkårlige elevpar: «Hva snakket dere om?» for å inkludere flere enn de som vanligvis vil dele. Spørsmålsformuleringen signaliserer at det ikke er farlig om de ikke kommer med rett svar, men at du er interessert i høre hva de har diskutert og hvordan de har resonnert. Det legger til rette for at flere av elevene deltar aktivt i klasseromsdiskusjonen. Når elevene vet at i oppsummeringen kan hvem som helst bli spurt, ikke bare de som rekker opp hånda, vil dette også kunne bidra til å fokusere diskusjonen i par først. 

Ark 3 i PowerPoint. Vis elevene kirsebærsteinuttakeren uten å avsløre hva dette er. Si at dette er et eksempel på et system, og vis elevene at du beveger alle delene.

Ark 4 i PowerPoint. 
Gjennomfør aktiviteten tenk-par-del igjen til spørsmålet: «Hvordan tror du det mystiske systemet virker?»

Ark 5 i PowerPoint. Gjennomfør aktiviteten tenk-par-del igjen til dette spørsmålet: «Hva tror du det mystiske systemet kan brukes til?»   

 

Om observasjon og slutning

Når elevene skal finne ut hvordan systemet virker, observerer de direkte. Når de skal tenke ut hva systemet kan brukes til, trekker de en slutning ved å bruke observasjonene sammen med det de vet fra før (forkunnskaper). 

 

Ark 6 i PowerPoint. Fortell at systemet de har observert kalles en kirsebærsteinuttaker, og at det brukes til å ta steiner ut av kirsebær. Vis de ulike delene: koppen hvor kirsebæret ligger, håndtaket som kan presses ned slik at nåla stikkes inn i kirsebæret og hullet hvor steinen kommer ut. Demonstrer hvordan steinuttakeren virker med et kirsebær/en morell/en oliven. 

Ark 7 i PowerPoint. Introduser begrepsveggen. Vis hvor begrepsveggen skal være. Fortell at her skal dere henge ord, setninger, plakater og tegninger framover, for å ha en oversikt over det klassen lærer i naturfag. Vis at du allerede har hengt opp en overskrift – Systemer

Forsøk og praktisk arbeid

B. Introduser funksjon

Ark 8 i PowerPoint. Skriv «funksjon» på tavla. Forklar at ordet funksjon betyr hva noe gjør eller hva det kan brukes til. Funksjonen til en kirsebærsteinuttaker er å ta stein ut av kirsebær. Hva er funksjonen til en gaffel? [Å plukke opp mat.] Bruk gjenstander fra klasserommet som eksempler, f.eks. en blyant, linjal, pult eller lignende, og spør om elevene kan forklare hva som er funksjonen til de ulike gjenstandene.

Ark 9 i PowerPoint. Introduser nøkkelsetning. Fortell elevene at framover skal dere henge opp nøkkelsetninger på begrepsveggen som forteller viktige ting dere har lært. Les følgende nøkkelsetning høyt, og heng den på begrepsveggen under Systemer-overskriften:

Funksjon er hva noe gjør eller hva det brukes til.   


Ark 10 i PowerPoint.
Spør elevene om de vet hva å observere betyr, og spør om de vet om noen mer hverdagslige ord som kan brukes om å observere. [Se på noe.] Hvilke sanser har vi? [Syn, hørsel, luktesans, smakssans og følesans.] Fortell at når vi observerer, bruker vi en eller flere av sansene for å undersøke noe nærmere.

Fortell at i naturfag brukes bestemte ord som er annerledes enn de vi bruker ellers i hverdagen. Naturfagordene kan ligne på hverdagsordene og bety nesten det samme, men ofte er naturfagordene mer presise. Heng opp undervisningsarket – Naturfagsord og hverdagsord. Skriv «observere» i kolonnen for naturfagsord og «se, lukte, høre, smake, føle» i kolonnen for hverdagsord. 

Ark 11 i PowerPoint. Hva observerte du ved kirsebærsteinuttakeren som kan ha hjulpet deg å finne ut hvilken funksjon den har? [Håndtakene kan klemmes sammen slik at nåla beveger seg. Koppen har et hull og har plass til noe rundt.] Påpek at disse observasjonene gir hint om funksjonen til kirsebærsteinuttakeren.

Spør om elevene vet hva det betyr at noe jobber sammen. For eksempel jobber nåla og koppen der kirsebæret sitter sammen om å få steinen ut av kirsebæret. Hvordan jobber andre deler av dette systemet sammen? [Håndtaket presser nåla ned. Nåla går gjennom hullet i koppen. Stålfjæren skiller håndtaket.]

Ark 12 i PowerPoint. Minn om spørsmålet du stilte innledningsvis: Hva er et system? Forklar: Et system er satt sammen av ulike deler som jobber sammen. Kirsebærsteinuttakeren som vi har observert og diskutert er et eksempel på et system, fordi de ulike delene jobber sammen. 

Les følgende nøkkelsetning høyt, og be en av elevene henge den på begrepsveggen under nøkkelsetningen om funksjon:

Et system er satt sammen av deler som jobber sammen.

 

Forsøk og praktisk arbeid

C. Les boka Små og store systemer

Ark 13 i PowerPoint. Vis fram boka Små og store systemer

Si at når dere leser denne boka skal dere prøve å finne svar på dette spørsmålet: «Hva er funksjonen til de ulike delene av en sparkesykkel?». Si at elevene skal spørsmålet i fokus når de leser. De skal få utdelt post it-lapper som de skal plassere på steder i teksten der de finner informasjon som kan svare på spørsmålet.

La elevene sette i gang å lese. Tilpass til dine elevers leseferdigheter. Velg mellom å lese hele eller deler av boka i plenum, eller la elevene lese boka sammen to og to. Del ut bøker og post it-lapper, og la elevene begynne å lese. Gå rundt mens elevene leser, og minn dem på å plassere lappene i teksten der de (eventuelt) finner relevant informasjon. 

Tips til underveisvurdering

Gå rundt mens elevene leser, og minn dem på å plassere lappene i teksten der de finner relevant informasjon (står allerede). Sjekk at de bruker spørsmålet «Hva er funksjonen til de ulike delene av en sparkesykkel?» som veiledning når de leser. Hvis elevene ikke refererer til spørsmålet mens de leser, demonstrer denne lesestrategien for dem ved å vise hvordan de kan finne informasjon i teksten og plasser en lapp på siden. 

Du kan bruke progresjonstabellen System, form og funksjon som støtte når du veileder elevene.

Forsøk og praktisk arbeid

D. Oppsummer lesemålet og introduser form

Ark 14 i PowerPoint. Hvilke deler består sparkesykkelen av? [styre, forgaffel, bremser, forhjul, bakhjul, ståbrett]

Spør om elevene har funnet informasjon i teksten som hjelper dere å svare på spørsmålet: Hva er funksjonen til de ulike delene av en sykkel? Be dem fortelle hvor i teksten de fant informasjonen. Oppsummer med å påpeke at de ulike delene av en sykkel har en funksjon som gjør at sykkelen kan fungere som den skal. 

Ark 15 i PowerPoint. Les følgende nøkkelsetning høyt, og la en av elevene henge den på begrepsveggen:

Alle delene i et system har hver sin funksjon.


Ark 16 i PowerPoint.
Se tilbake på noen deler av boka.

Les s. 4 og 5 for elevene. La deretter elevene få svare på spørsmålene du stiller, ett og ett av gangen:

Hva om hjulet til sykkelen hadde hatt en annen form? Ville funksjonen fortsatt vært den samme?
Kunne hjulet ha rullet hvis det var firkantet?
Hva om hjulet var slapt som en gummistrikk?

Veiled elevene til å komme fram til at formen til hjulet hjelper hjulet å fungere som det skal.

Ark 17 i PowerPoint. Les følgende nøkkelsetning høyt, og be en av elevene henge den opp på begrepsveggen under nøkkelsetningen om funksjon:

Delens form kan hjelpe delen å fungere som den skal.

 

Ark 18 i PowerPoint. Hvorfor er en sparkesykkel et system? (Er elevene usikre kan du lese s. 8 og 9 på nytt, og du kan vise til nøkkelsetningen på begrepsveggen: Et system er satt sammen av deler som jobber sammen.) [En sparkesykkel, som er satt sammen av alle delene sine, er et system.]

Et system kan være laget av flere systemer. Består sparkesykkelen av flere systemer? Hvilke? Dersom elevene ikke nevner det, kan du lese s. 6 og 7 på nytt for å understreke at f.eks. hjulet, som er en del av systemet sykkelen, også er et eget system som består av deler som jobber sammen. 

Ark 19 i PowerPoint. Hvorfor er det nyttig å tenke på noe som et system? Hvorfor skal vi tenke på en sparkesykkel som et system, og ikke bare som en sparkesykkel? [Hvis du prøver å finne ut hvordan noe fungerer. Det å tenke på systemer hjelper oss å forstå formen og funksjonen til hver del og hvordan de jobber sammen.]