Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Les og gjør deg kjent med boka Små og store systemer. Tilpass lesing til din elevgruppe: Vurder om du vil skrive ut et eksemplar av boka til hver elev / hvert elevpar slik at de kan lese selv, eller les hele boka i plenum og vis den på smartboard e.l. Deler av boka skal leses i plenum.  

Tekniske tips til boka

Hvis du vil halvere utskriftsmengden, kan du velge innstillingen «booklet» i utskriftsmenyen.

Du kan legge ut boka som pdf på læringsportalen dere bruker, slik at elevene og foresatte har tilgang hjemmefra. 

 

2. Gjør deg kjent med / tilpass PowerPoint-presentasjonen hvis du vil bruke den.

3. Bruk et stort flippoverark, og lag en tabell med én kolonne for Naturfagsord og én for Hverdagsord. Se malen Naturfagsord og hverdagsord. Arket skal fylles ut underveis i øktene sammen med elevene. Det er en fordel om arket kan henge i klasserommet. Alternativt kan du vise og fylle ut malen på Smartboard.

Kirsebærsteinuttaker 4. Ta med et enkelt system som elevene sannsynligvis ikke kjenner til fra før, f.eks. en kirsebærsteinuttaker. 

5. Skriv følgende overskrift på en papirstrimmel (skal henges opp på begrepsveggen i økta):

System


6.
Skriv følgende nøkkelsetninger på papirstrimler (skal henges på begrepsveggen i økta):

Funksjon er hva noe gjør eller hva det brukes til.
Et system er satt sammen av deler som jobber sammen. 
Delens form kan hjelpe delen å fungere som den skal.
Alle delene i et system har hver sin funksjon.

 

Materialer og utstyr

  • papirstrimler til overskrift og nøkkelsetninger
  • kirsebærsteinuttaker (eller annet enkelt system elevene ikke kjenner til)