naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Forberedelse og utstyr
Det må være noe tid mellom gjennomføringa av denne økta og den neste, i og med at elevene skal lage cellemodellen sin som lekse.
1. Gjør deg kjent med læringsmåla (se forrige side) og begrepene som er sentrale i denne økta (markert med utheva skrift).
2. Gjør deg kjent med / tilpass PowerPoint-presentasjonen, hvis du vil bruke den. Hvis du ikke bruker PowerPoint, finner du filmen om cellebiologen Frode på https://player.vimeo.com/video/188729490.
3. Skriv ut elevark til hver elev.
4. Hvis elevene skal jobbe på skolen med Viten-aktiviteten Celler (bokmål | nynorsk), må de ha tilgang til PC. Alternativt kan de jobbe med dette som lekse. Hvis du ønsker at elevene skal lagre sine skriftlige svar på viten.no i denne aktiviteten, må dere bruke viten.no som innloggede brukere.
5. Bestem hvordan du vil dele inn i grupper i aktiviteten der de skal lage en spiselig cellemodell. Skal f.eks. gruppene få tildelt celletype eller skal de få velge? Vi foreslår en gruppestørrelse på 3–4.
6. Planlegg hvordan du vil gjennomføre presentasjonen av modellene. Vi har lagt opp til en utstilling med tekstplakater. Alternative presentasjoner kan være at elevene lager en film som viser prosessen med å lage modellen eller har en muntlig presentasjon for resten av klassen / to og to grupper for hverandre.
Fagspesifikke begrep
-
arvestoffdet som bestemmer utformingen og funksjonen til cella og til organismen
-
biologilæren om det levende
bio = liv -
cellekjernespesialisert rom med arvestoff inni ei celle
Sopp-, plante- og dyreceller har cellekjerne. -
cellemembrantynn hinne omkring ei celle
Er bygd som en flytende mosaikk av fettstoffer og proteiner. -
cellerbitte små deler som alle organismer er bygd opp av
For eksempel hudceller, muskelceller, blodceller og hjerteceller. -
celleveggtykkere lag som ligger utenpå cellemembranen og stiver av og beskytter cella
Bakterie-, plante- og soppceller har cellevegg. -
celleåndingkjemisk reaksjon i levende organismer der druesukker (glukose) og oksygen omdannes til karbondioksid og vann, samtidig frigjøres energi
-
encella organismeorganisme som består av bare éi celle
-
flercella organismeorganisme som består av flere celler
-
formhvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
-
fossilavtrykk eller et annet spor etter liv fra fortiden
For eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader. -
funksjonhva noe gjør, eller hva det brukes til
-
meteorittobjekt fra verdensrommet som har falt ned på jorda
-
mikrometer (µm)tusendels millimeter
Det er 1 000 µm i én mm. -
mitokondrierorganeller som frigjør energi
-
organelldel av ei celle som har en bestemt funksjon
-
organismelevende vesen
For eksempel et dyr, en plante, en bakterie eller en sopp. -
systemnoe som består av flere deler som virker sammen
Forskerspirebegrep
-
beskrivefortelle med ord eller bilder hvordan noe er
-
beviskjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
-
konklusjonslutning på grunnlag av en rekke bevis
-
mikroskopinstrument som hjelper oss til å se det som er veldig smått
-
mikroskoppreparatbiter av vev som er gjort klart for å undersøkes i mikroskop
-
modellforenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
-
observerebruke sansene til å få informasjon om noe
-
påstandsvar på et spørsmål, men uten bevis
-
sammenlignese etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
-
trekke en slutningbruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
-
undersøkeprøve å finne ut mer om noe