Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 10–15 minutter

5B. Ulike funksjoner

Cellemembranen

Si: Nå skal vi finne ut mer om hva cellene består av og fylle ut videre i tabellen. Be elevene notere på arket.

Ark 10 i PowerPoint. Si: Har noen et forslag til hva vi kan skrive under funksjon på cellemembran? [avgrense cella, slippe stoffer ut og inn] Si: Vi besøker cellebiologen Frode igjen. Hør godt etter hva han sier om funksjonen til cellemembranen.

Ark 11 i PowerPoint. Vis filmen.

Ark 12 i PowerPoint. Si: Hva sa Frode om funksjonen til cellemembranen? [ta opp næringsstoffer] Si: Hva kan cellemembranen da sammenlignes med i kroppen vår? Hvorfor? [munnen, når vi spiser kommer maten inn i kroppen] Si: Frode sa altså at cellemembranen tar opp næringsstoffer. I tillegg avgrenser den cella og slipper stoffer ut.

Si: Hva slags form har cellemembranen? Vi ser på filmen én gang til for å finne det ut.

Ark 13 i PowerPoint. Vis filmen.

Ark 14 i PowerPoint. Si: Hva kan vi si om formen på cellemembranen? [tynn hinne, bevegelig, sekkformet]

Cellekjerna

Ark 15 i PowerPoint. Si: Nå skal vi se på funksjonen til cellekjerna og arvestoffet. Lytt til hva Frode sier i filmen.

Ark 16 i PowerPoint. Vis filmen.

Ark 17 i PowerPoint. Si: Hva sa Frode om funksjonen til cellekjerna og arvestoffet? [er oppskriften på alt som skjer i cella] Si: Arvestoffet bestemmer hva som skjer i cella. Hva sammenligner Frode arvestoffet med i kroppen vår?  [hjernen, bestemmer hva som skjer i kroppen] Si: Cellekjerna beskytter arvestoffet vårt.

Si: Hva slags form har cellekjerna? Vi ser på filmen én gang til for å finne det ut. 

Ark 18 i PowerPoint. Vis filmen.

Ark 19 i PowerPoint. Si: Hva kan vi si om formen på cellekjerna? [sekkformet] Si: Arvestoffet (DNA) er formet som lange, tynne tråder.

Små blærer

Ark 20 i PowerPoint. Si: Det er små blærer inni cella. Nå vi skal vi høre hva slags funksjon disse blærene har.

Ark 21 i PowerPoint. Vis filmen.

Ark 22 i PowerPoint. Si: Hva er funksjonen til de små blærene? [transportere næringsstoffer] Si: Hva kan disse blærene sammenlignes med i kroppen vår? [spiserøret som transporterer næringsstoffene ned i magesekken]

Si: Hva slags form har de små blærene? Vi ser på filmen én gang til for å finne det ut. 

Ark 23 i PowerPoint. Vis filmen.

Ark 24 i PowerPoint. Si: Hva slags form har de små blærene? [kuleformet]

Si: På samme måte som vi trenger å få i oss næringsstoffer for å leve, så trenger altså hver enkelt celle å få i seg næringsstoffer for å leve.  

 

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • arvestoff
    det som bestemmer utformingen og funksjonen til cella og til organismen
  • biologi
    læren om det levende
    bio = liv
  • cellekjerne
    spesialisert rom med arvestoff inni ei celle
    Sopp-, plante- og dyreceller har cellekjerne.
  • cellemembran
    tynn hinne omkring ei celle
    Er bygd som en flytende mosaikk av fettstoffer og proteiner.
  • celler
    bitte små deler som alle organismer er bygd opp av
    For eksempel hudceller, muskelceller, blodceller og hjerteceller.
  • cellevegg
    tykkere lag som ligger utenpå cellemembranen og stiver av og beskytter cella
    Bakterie-, plante- og soppceller har cellevegg.
  • cellevæske
    flytende stoff inni cellene
    Består av vann med proteiner og salter.
  • celleånding
    kjemisk reaksjon i levende organismer der druesukker (glukose) og oksygen omdannes til karbondioksid og vann, samtidig frigjøres energi
  • encella organisme
    organisme som består av bare éi celle
  • flercella organisme
    organisme som består av flere celler
  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • fossil
    avtrykk eller et annet spor etter liv fra fortiden
    For eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader.
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • meteoritt
    objekt fra verdensrommet som har falt ned på jorda
  • mikrometer (µm)
    tusendels millimeter
    Det er 1 000 µm i én mm.
  • mitokondrier
    organeller som frigjør energi
  • organell
    del av ei celle som har en bestemt funksjon
  • organisme
    levende vesen
    For eksempel et dyr, en plante, en bakterie eller en sopp.
  • system
    noe som består av flere deler som virker sammen

Forskerspirebegrep

  • beskrive
    fortelle med ord eller bilder hvordan noe er
  • bevis
    kjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
  • konklusjon
    slutning på grunnlag av en rekke bevis
  • mikroskop
    instrument som hjelper oss til å se det som er veldig smått
  • mikroskoppreparat
    biter av vev som er gjort klart for å undersøkes i mikroskop
  • modell
    forenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • påstand
    svar på et spørsmål, men uten bevis
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe