naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 10–15 minutter
5B. Ulike funksjoner
Cellemembranen
Si: Nå skal vi finne ut mer om hva cellene består av og fylle ut videre i tabellen. Be elevene notere på arket.
Ark 10 i PowerPoint. Si: Har noen et forslag til hva vi kan skrive under funksjon på cellemembran? [avgrense cella, slippe stoffer ut og inn] Si: Vi besøker cellebiologen Frode igjen. Hør godt etter hva han sier om funksjonen til cellemembranen.
Ark 11 i PowerPoint. Vis filmen.
Ark 12 i PowerPoint. Si: Hva sa Frode om funksjonen til cellemembranen? [ta opp næringsstoffer] Si: Hva kan cellemembranen da sammenlignes med i kroppen vår? Hvorfor? [munnen, når vi spiser kommer maten inn i kroppen] Si: Frode sa altså at cellemembranen tar opp næringsstoffer. I tillegg avgrenser den cella og slipper stoffer ut.
Si: Hva slags form har cellemembranen? Vi ser på filmen én gang til for å finne det ut.
Ark 13 i PowerPoint. Vis filmen.
Ark 14 i PowerPoint. Si: Hva kan vi si om formen på cellemembranen? [tynn hinne, bevegelig, sekkformet]
Cellekjerna
Ark 15 i PowerPoint. Si: Nå skal vi se på funksjonen til cellekjerna og arvestoffet. Lytt til hva Frode sier i filmen.
Ark 16 i PowerPoint. Vis filmen.
Ark 17 i PowerPoint. Si: Hva sa Frode om funksjonen til cellekjerna og arvestoffet? [er oppskriften på alt som skjer i cella] Si: Arvestoffet bestemmer hva som skjer i cella. Hva sammenligner Frode arvestoffet med i kroppen vår? [hjernen, bestemmer hva som skjer i kroppen] Si: Cellekjerna beskytter arvestoffet vårt.
Si: Hva slags form har cellekjerna? Vi ser på filmen én gang til for å finne det ut.
Ark 18 i PowerPoint. Vis filmen.
Ark 19 i PowerPoint. Si: Hva kan vi si om formen på cellekjerna? [sekkformet] Si: Arvestoffet (DNA) er formet som lange, tynne tråder.
Små blærer
Ark 20 i PowerPoint. Si: Det er små blærer inni cella. Nå vi skal vi høre hva slags funksjon disse blærene har.
Ark 21 i PowerPoint. Vis filmen.
Ark 22 i PowerPoint. Si: Hva er funksjonen til de små blærene? [transportere næringsstoffer] Si: Hva kan disse blærene sammenlignes med i kroppen vår? [spiserøret som transporterer næringsstoffene ned i magesekken]
Si: Hva slags form har de små blærene? Vi ser på filmen én gang til for å finne det ut.
Ark 23 i PowerPoint. Vis filmen.
Ark 24 i PowerPoint. Si: Hva slags form har de små blærene? [kuleformet]
Si: På samme måte som vi trenger å få i oss næringsstoffer for å leve, så trenger altså hver enkelt celle å få i seg næringsstoffer for å leve.
Fagspesifikke begrep
-
arvestoffdet som bestemmer utformingen og funksjonen til cella og til organismen
-
biologilæren om det levende
bio = liv -
cellekjernespesialisert rom med arvestoff inni ei celle
Sopp-, plante- og dyreceller har cellekjerne. -
cellemembrantynn hinne omkring ei celle
Er bygd som en flytende mosaikk av fettstoffer og proteiner. -
cellerbitte små deler som alle organismer er bygd opp av
For eksempel hudceller, muskelceller, blodceller og hjerteceller. -
celleveggtykkere lag som ligger utenpå cellemembranen og stiver av og beskytter cella
Bakterie-, plante- og soppceller har cellevegg. -
cellevæskeflytende stoff inni cellene
Består av vann med proteiner og salter. -
celleåndingkjemisk reaksjon i levende organismer der druesukker (glukose) og oksygen omdannes til karbondioksid og vann, samtidig frigjøres energi
-
encella organismeorganisme som består av bare éi celle
-
flercella organismeorganisme som består av flere celler
-
formhvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
-
fossilavtrykk eller et annet spor etter liv fra fortiden
For eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader. -
funksjonhva noe gjør, eller hva det brukes til
-
meteorittobjekt fra verdensrommet som har falt ned på jorda
-
mikrometer (µm)tusendels millimeter
Det er 1 000 µm i én mm. -
mitokondrierorganeller som frigjør energi
-
organelldel av ei celle som har en bestemt funksjon
-
organismelevende vesen
For eksempel et dyr, en plante, en bakterie eller en sopp. -
systemnoe som består av flere deler som virker sammen
Forskerspirebegrep
-
beskrivefortelle med ord eller bilder hvordan noe er
-
beviskjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
-
konklusjonslutning på grunnlag av en rekke bevis
-
mikroskopinstrument som hjelper oss til å se det som er veldig smått
-
mikroskoppreparatbiter av vev som er gjort klart for å undersøkes i mikroskop
-
modellforenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
-
observerebruke sansene til å få informasjon om noe
-
påstandsvar på et spørsmål, men uten bevis
-
sammenlignese etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
-
trekke en slutningbruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
-
undersøkeprøve å finne ut mer om noe