naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 20–30 minutter
5D. Planlegge spiselig cellemodell
Si: Så hvordan virker egentlig de ulike delene i cella sammen? Næringsstoffene kommer inn i cella gjennom cellemembranen og mitokondriene henter ut energien fra disse næringsstoffene. Energien brukes til å lage stoffer, flytte stoffer ut og inn gjennom cellememebranen og til å bevege cella. Arvestoffet gir oppskriften på hvilke stoffer som skal lages i cella, noen av disse stoffene blir i cella og noen slippes ut av cella. Alle de ulike delene av cella virker sammen, vi sier at cella er et system.
Ark 27 i PowerPoint. Si: Nå skal dere bygge en modell av ei celle. Husker dere hva en modell er? [en tegning, en sammenligning, noe som hjelper oss til å forstå noe]
Si: Å lage en modell av cella vil passe på noen måter, men ikke på andre. Alle modeller har sine styrker og sine svakheter. Når vi bygger en modell av ei celle, må vi gjøre noen forenklinger, og velge hva vi vil vise med modellen.
Ark 28 i PowerPoint. Gå gjennom rammene for å lage en cellemodell (elevark):
- Dere skal planlegge hvordan dere skal lage en spiselig og tredimensjonal cellemodell. Modellen skal dere lage som lekse. Modellen skal lages av gelé, godteri, kake, deig, frukt, grønnsaker eller noe annet spiselig.
- Avklar med lærer hvilken celletype dere skal lage.
- Fullfør og bruk arkene om Plante- og dyrecelle som system som sier noe om form og funksjon til de ulike delene.
- Velg ingredienser/pynt for å få fram form og funksjon til de ulike delene. Finn også ut om noen av dere har allergier det må tas hensyn til.
- Bruk Viten-objektet om cellers oppbygning for å finne ut mer om de ulike delene i cella.
- Den ferdige modellen skal vises fram for resten av klassen sammen med en kort tekstplakat som forteller:
- hva slags celletype det er
- hvilke deler dere har tatt med i modellen
- funksjonen til de ulike delene
- Alle på gruppa må bidra med å lage modellen og plakaten.
Del ut elevark 10: Spiselig cellemodell og eventuelt forslag til svar om plante- og dyrecelle som system som et hjelpemiddel i modellagingen.
La elevene jobbe med Viten-aktiviteten Celler ( bokmål | nynorsk ) i forberedelsene, enten som lekse eller på skolen som ei ekstra økt. I denne aktiviteten får også elevene jobbe med hvordan flercellede organismer består av ulike celletyper som samarbeider.
Elever med ekstraordinært læringspotensial
Elever med ekstraordinært læringspotensial i naturfag kan få i oppgave å lage en modell av ei celle fra en planet et eller annet sted i verdensrommet som ei videreføring av tankene fra økt 4B. Kanskje cella er fra en planet uten atmosfære, der tyngdekraft og temperatur er helt annerledes. Elevene må begrunne form og funksjon ut fra forholdene på den tenkte planeten. I en slik oppgave legges det ekstra vekt på kunnskap, forståelse og kreativitet. Elevene kan i større grad trekke inn relevant fagstoff som vanligvis undervises på høyere trinn.
Vurdering
Vurder elevenes evne til å:
- lage en modell med tydelige kjennetegn for den celletypen dere har valgt
- være kreative når det gjelder bruk av materialer som kan illustrere cellens oppbygning
- forklare funksjonen til de ulike delene av cellen
Kommentarer/praktiske tips
Du kan også velge at noen skal lage modell av sopp- eller bakteriecelle.
Fagspesifikke begrep
-
arvestoffdet som bestemmer utformingen og funksjonen til cella og til organismen
-
biologilæren om det levende
bio = liv -
cellekjernespesialisert rom med arvestoff inni ei celle
Sopp-, plante- og dyreceller har cellekjerne. -
cellemembrantynn hinne omkring ei celle
Er bygd som en flytende mosaikk av fettstoffer og proteiner. -
cellerbitte små deler som alle organismer er bygd opp av
For eksempel hudceller, muskelceller, blodceller og hjerteceller. -
celleveggtykkere lag som ligger utenpå cellemembranen og stiver av og beskytter cella
Bakterie-, plante- og soppceller har cellevegg. -
cellevæskeflytende stoff inni cellene
Består av vann med proteiner og salter. -
celleåndingkjemisk reaksjon i levende organismer der druesukker (glukose) og oksygen omdannes til karbondioksid og vann, samtidig frigjøres energi
-
encella organismeorganisme som består av bare éi celle
-
flercella organismeorganisme som består av flere celler
-
formhvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
-
fossilavtrykk eller et annet spor etter liv fra fortiden
For eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader. -
funksjonhva noe gjør, eller hva det brukes til
-
meteorittobjekt fra verdensrommet som har falt ned på jorda
-
mikrometer (µm)tusendels millimeter
Det er 1 000 µm i én mm. -
mitokondrierorganeller som frigjør energi
-
organelldel av ei celle som har en bestemt funksjon
-
organismelevende vesen
For eksempel et dyr, en plante, en bakterie eller en sopp. -
systemnoe som består av flere deler som virker sammen
Forskerspirebegrep
-
beskrivefortelle med ord eller bilder hvordan noe er
-
beviskjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
-
konklusjonslutning på grunnlag av en rekke bevis
-
mikroskopinstrument som hjelper oss til å se det som er veldig smått
-
mikroskoppreparatbiter av vev som er gjort klart for å undersøkes i mikroskop
-
modellforenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
-
observerebruke sansene til å få informasjon om noe
-
påstandsvar på et spørsmål, men uten bevis
-
sammenlignese etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
-
trekke en slutningbruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
-
undersøkeprøve å finne ut mer om noe