naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 15–20 minutter
3A. Plassere på skala
Ark 1 i PowerPoint. Si: Husker dere vi så på løkcellene i mikroskop?
Ark 2 i PowerPoint. Da noterte dere ned nøkkelsetningen:
Men hvor smått er det? (snakkeboble kommer opp ved klikk)
Ark 3 i PowerPoint. Fortell elevene at de snart skal få utdelt dette arket. Gå gjennom forkortelsene m, mm, µm og nm (kommer opp ved klikk i PowerPointen).
Del ut elevark 3.
Ark 4 i PowerPoint. Gi elevene i oppgave (enkeltvis eller parvis) å plassere/skrive på 10 cm, 1 cm, 0,1 mm og 0,001 m på skalaen.
Gå gjennom svarene i fellesskap etterpå. (Fasit kommer opp i PowerPointen ved klikk.)
Ark 5 i PowerPoint. Gi elevene neste oppgave:
1. Hvor mange millimeter er det i en meter? [1000]
2. Hvor mange mikrometer (µm) er det i en millimeter? [1000]
3. Hvor mange mikrometer (µm) er det i en meter? [1 000 000. Altså er én mikrometer én milliondels meter ]
Gå gjennom svarene i fellesskap etterpå. (Fasit kommer opp i PowerPointen ved klikk.)
Ark 6 i PowerPoint. I denne oppgaven skal elevene jobbe parvis.
Plasser disse (skriv på arket med skalaen) der dere tror de passer inn på skalaen (elevark 3):
- Rødløk
- Høyden på et menneske
- Atom
- Bakterie
- Virus
- Tykkelsen på et hårstrå
- Rød blodcelle
- Bredden til DNA (arvestoffet)
- Lengden til DNA
Ev. utvidelse: La elevene bruke animasjonen Cell Size and Scale til sjekke forslagene sine og justere.
Ark 7–14 i PowerPoint. Gå gjennom oppgaven i fellesskap. Fasit og noen ekstraopplysninger kommer opp i PowerPointen ved klikk.
Fagspesifikke begrep
-
arvestoffdet som bestemmer utformingen og funksjonen til cella og til organismen
-
biologilæren om det levende
bio = liv -
cellekjernespesialisert rom med arvestoff inni ei celle
Sopp-, plante- og dyreceller har cellekjerne. -
cellemembrantynn hinne omkring ei celle
Er bygd som en flytende mosaikk av fettstoffer og proteiner. -
cellerbitte små deler som alle organismer er bygd opp av
For eksempel hudceller, muskelceller, blodceller og hjerteceller. -
celleveggtykkere lag som ligger utenpå cellemembranen og stiver av og beskytter cella
Bakterie-, plante- og soppceller har cellevegg. -
cellevæskeflytende stoff inni cellene
Består av vann med proteiner og salter. -
celleåndingkjemisk reaksjon i levende organismer der druesukker (glukose) og oksygen omdannes til karbondioksid og vann, samtidig frigjøres energi
-
encella organismeorganisme som består av bare éi celle
-
flercella organismeorganisme som består av flere celler
-
formhvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
-
fossilavtrykk eller et annet spor etter liv fra fortiden
For eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader. -
funksjonhva noe gjør, eller hva det brukes til
-
meteorittobjekt fra verdensrommet som har falt ned på jorda
-
mikrometer (µm)tusendels millimeter
Det er 1 000 µm i én mm. -
mitokondrierorganeller som frigjør energi
-
organelldel av ei celle som har en bestemt funksjon
-
organismelevende vesen
For eksempel et dyr, en plante, en bakterie eller en sopp. -
systemnoe som består av flere deler som virker sammen
Forskerspirebegrep
-
beskrivefortelle med ord eller bilder hvordan noe er
-
beviskjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
-
konklusjonslutning på grunnlag av en rekke bevis
-
mikroskopinstrument som hjelper oss til å se det som er veldig smått
-
mikroskoppreparatbiter av vev som er gjort klart for å undersøkes i mikroskop
-
modellforenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
-
observerebruke sansene til å få informasjon om noe
-
påstandsvar på et spørsmål, men uten bevis
-
sammenlignese etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
-
trekke en slutningbruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
-
undersøkeprøve å finne ut mer om noe