Ark 1 i PowerPoint. Si: Husker dere vi så på løkcellene i mikroskop?
Ark 2 i PowerPoint. Da noterte dere ned nøkkelsetningen:
Celler er så små at vi bruker mikroskop for å undersøke dem.
Men hvor smått er det? (snakkeboble kommer opp ved klikk)
Ark 3 i PowerPoint. Fortell elevene at de snart skal få utdelt dette arket. Gå gjennom forkortelsene m, mm, µm og nm (kommer opp ved klikk i PowerPointen).
Del ut elevark 3.
Ark 4 i PowerPoint. Gi elevene i oppgave (enkeltvis eller parvis) å plassere/skrive på 10 cm, 1 cm, 0,1 mm og 0,001 m på skalaen.
Gå gjennom svarene i fellesskap etterpå. (Fasit kommer opp i PowerPointen ved klikk.)
Ark 5 i PowerPoint. Gi elevene neste oppgave:
1. Hvor mange millimeter er det i en meter? [1000]
2. Hvor mange mikrometer (µm) er det i en millimeter? [1000]
3. Hvor mange mikrometer (µm) er det i en meter? [1 000 000. Altså er én mikrometer én milliondels meter ]
Gå gjennom svarene i fellesskap etterpå. (Fasit kommer opp i PowerPointen ved klikk.)
Ark 6 i PowerPoint. I denne oppgaven skal elevene jobbe parvis.
Plasser disse (skriv på arket med skalaen) der dere tror de passer inn på skalaen (elevark 3):
- Rødløk
- Høyden på et menneske
- Atom
- Bakterie
- Virus
- Tykkelsen på et hårstrå
- Rød blodcelle
- Bredden til DNA (arvestoffet)
- Lengden til DNA
Ev. utvidelse: La elevene bruke animasjonen Cell Size and Scale til sjekke forslagene sine og justere.
Ark 7–14 i PowerPoint. Gå gjennom oppgaven i fellesskap. Fasit og noen ekstraopplysninger kommer opp i PowerPointen ved klikk.