naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
- 45 min.
Lage reklamebrosjyre for selvlaget bilvoks
For å få elevene til å reflektere over forbruksvalg av bilpleieprodukter, skal de nå bruke det de har lært til å lage en reklamebrosjyre for sitt bilpleieprodukt. I brosjyren skal de fremheve de positive egenskapene ved produktet, og miljøperspektivet bør være tydelig i brosjyren.
Be dem:
- tenke gjennom hvilken målgruppe produktet har og utforme brosjyren etter målgruppa.
- bruke et passende språk og skrive naturfaglig.
- lage gode illustrasjoner (bilder, figurer, tabeller o.l.) til brosjyren.
Vurdering
Arbeidet kan avsluttes med en muntlig, individuell prøve. Resultatet kan telle både i programfaget og i naturfag:
- Hva må en bilvoks inneholde?
- Beskriv hvordan du kan lage en bilvoks.
- Eleven får utdelt et bilpleieprodukt. Ved hjelp av strekkoden eller varenummeret skal eleven vise hvordan han/hun finner databladet.
Eleven skal tolke databladet. Hvilke farer kan bruk av produktet medføre? Hvilke forhåndsregler bør tas, og hvorfor?
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
CLPforkortelse for classification, labelling and packaging of substances and mixtures. Alle kjemikalier som er i salg skal klassifiseres, merkes og emballeres i tråd med EU sitt CLP-reglement. Farlige stoffer og stoffblandinger klassifiseres etter fareklassene helsefare, fysisk fare og miljøfare.
-
farepiktogrambilder som symboliserer de ulike farene ved stoffer og stoffblandinger
-
H-setningfaresetninger som beskriver hva slags fare, for eksempel brannfare, det aktuelle kjemikaliet kan medføre, og også graden av fare, for eksempel svært brannfarlig
-
P-setningsikkerhetssetninger som gir råd om hvordan skadevirkninger av kjemikalier kan forhindres eller reduseres
-
varedeklarasjonen oversikt over hva et produkt inneholder