Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 45 min.

Lage varedeklarasjon på selvlaget bilvoks

Elevene skal lage varedeklarasjon på bilvoksen de har produsert og sammenligne innholdet i sin bilvoks med innholdet i andre bilpleieprodukter.

Læringsmål

  • Lage en varedeklarasjon
  • Finne fram riktig datablad til et produkt
  • Finne og tolke fare- og sikkerhetssetninger til produktet (hvilke farer innebærer bruken? Hvilke tiltak kan gjøres for å redusere eventuelle farer?)

Elevene lager etikett med navn på produktet og varedeklarasjon, eventuelt QR-kode no.qr-code-generator.com

Be elevene scanne barcoden på bilvoksen de har funnet på verkstedet, og finn ut:

  1. Hvilke fare- og sikkerhetssetninger gjelder for dette produktet?
  2. Hva innebærer dette av forhåndsregler når du skal bruke produktet?

Svarene oppsummeres i plenum.

Materialer og utstyr

  • etikett som kan festes på boksen med bilvoks
  • oversikt over fare- og sikkerhetssetninger
  • ulike typer bilvoks/bilpleieprodukter
  • tilgang til datablader på Internett
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • CLP
    forkortelse for classification, labelling and packaging of substances and mixtures. Alle kjemikalier som er i salg skal klassifiseres, merkes og emballeres i tråd med EU sitt CLP-reglement. Farlige stoffer og stoffblandinger klassifiseres etter fareklassene helsefare, fysisk fare og miljøfare.
  • farepiktogram
    bilder som symboliserer de ulike farene ved stoffer og stoffblandinger
  • H-setning
    faresetninger som beskriver hva slags fare, for eksempel brannfare, det aktuelle kjemikaliet kan medføre, og også graden av fare, for eksempel svært brannfarlig
  • P-setning
    sikkerhetssetninger som gir råd om hvordan skadevirkninger av kjemikalier kan forhindres eller reduseres
  • varedeklarasjon
    en oversikt over hva et produkt inneholder