Undervisningsopplegg
Tidsbruk
  • 4 x 45 min.

Bilvoks

Hvordan kan vi lage en god bilvoks?

Bilpleie Foto: Stahlkocher CC-BY-SA-3.0 via Wikimedia Commons

 

Mange bilpleieprodukter inneholder helse- eller miljøskadelige stoffer. I produktenes datablader finner vi informasjon om produktets innhold, faresetninger og sikkerhetssetninger (H- og P-setninger). 

I dette opplegget skal elevene reflektere over hvorfor vi bruker bilvoks, og hva voksen må inneholde. De skal lage sin egen bilvoks og lage varedeklarasjon. Elevene skal sammenligne innholdet i sin egenproduserte bilvoks med varedeklarasjonen på andre typer bilvoks. Bilvoksen skal prøves ut på en lakkoverflate og vurderes ut fra tre kvalitetskriterier for bilvoks.

Elevene skal undersøke varedeklarasjonen og databladet til ulike bilpleieprodukter og sette seg inn i aktuelle fare- og sikkerhetssetninger som gjelder de aktuelle produktene.

Elevene lager til slutt en brosjyre for sitt produkt, som fremhever bilvoksens positive egenskaper, for eksempel kvalitet, miljøhensyn med mer. 

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • CLP
    forkortelse for classification, labelling and packaging of substances and mixtures. Alle kjemikalier som er i salg skal klassifiseres, merkes og emballeres i tråd med EU sitt CLP-reglement. Farlige stoffer og stoffblandinger klassifiseres etter fareklassene helsefare, fysisk fare og miljøfare.
  • farepiktogram
    bilder som symboliserer de ulike farene ved stoffer og stoffblandinger
  • H-setning
    faresetninger som beskriver hva slags fare, for eksempel brannfare, det aktuelle kjemikaliet kan medføre, og også graden av fare, for eksempel svært brannfarlig
  • P-setning
    sikkerhetssetninger som gir råd om hvordan skadevirkninger av kjemikalier kan forhindres eller reduseres
  • varedeklarasjon
    en oversikt over hva et produkt inneholder

Nettressurser

Forsøk og praktisk arbeid

Hva inneholder en bilvoks?

En god bilvoks skal ligge igjen som en fin film når bilen er ferdig polert. Voksen beskytter lakken mot støv, salt og sand. Hva må en bilvoks inneholde, og hvilke kvaliteter skal en god bilvoks ha?

Læringsmål

  • forstå hva en bilvoks må inneholde
  • vite hva en varedeklarasjon er, og hvorfor produkter alltid må ha en varedeklarasjon
  • vite hva en QR-kode er, og hvordan den kan lages
  • kjenne til tre kriterier for at en bilvoks er av god kvalitet

 

Spør elevene: Hvorfor vokser og polerer vi biler? Bruk tenk-par-del der elevene først tenker gjennom spørsmålet individuelt, oppfordre dem til å notere ned forslag. Deretter forteller elevene forslagene sine til hverandre to og to, og til slutt tar dere en felles oppsummering i klassen der noen elever forteller hva de snakket om.

Ha en felles idémyldring: Hva må en bilvoks inneholde? Skriv opp alle forslag på tavla og diskuter dem.

Fortell kort hva en bilvoks må inneholde og hvorfor. Kriterier for en god bilvoks er at: 

  • den må være lett å påføre
  • den må være lett å få av (den skal trenge ned i lakken, men det som blir igjen på overflata må gå lett av når vi tørker)
  • den må ha god holdbarhet

Fortell hva en varedeklarasjon er, og vis elevene hvordan de kan lage sin egen QR-kode som kan settes på produktet de skal lage.

Elevene laster ned Barcode Skanner/QR Barcode Skanner på telefonene sine. La elevene lage en QR-kode til hverandre som de skal lese av på telefonene sine.

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • CLP
    forkortelse for classification, labelling and packaging of substances and mixtures. Alle kjemikalier som er i salg skal klassifiseres, merkes og emballeres i tråd med EU sitt CLP-reglement. Farlige stoffer og stoffblandinger klassifiseres etter fareklassene helsefare, fysisk fare og miljøfare.
  • farepiktogram
    bilder som symboliserer de ulike farene ved stoffer og stoffblandinger
  • H-setning
    faresetninger som beskriver hva slags fare, for eksempel brannfare, det aktuelle kjemikaliet kan medføre, og også graden av fare, for eksempel svært brannfarlig
  • P-setning
    sikkerhetssetninger som gir råd om hvordan skadevirkninger av kjemikalier kan forhindres eller reduseres
  • varedeklarasjon
    en oversikt over hva et produkt inneholder

Er del av

Nettressurser

(no.qr-code-generator.com)
Forsøk og praktisk arbeid

Lage bilvoks

Nå skal elevene lage sin egen bilvoks etter en oppskrift. 

Bilvoksen som elevene skal lage, inneholder kun organiske stoffer.

Fremgangsmåte

Del ut utstyr og elevarket: Lag bilvoks til to og to elever, og be dem følge oppskriften nøye. 

  • måle opp olje
  • blande olje og carnauba i vannbad
  • tilsette bivoks
  • røre til blandingen tykner
  • helle ferdig voks i boks

Ha en felles oppsummering i klassen etter at alle har laget sin bilvoks:

  1. Hvilke stoffer brukte vi?
  2. Hvorfor må stoffene varmes opp?
  3. Beskriv hva som skjedde når stoffene ble blandet og varmet opp i vannbadet.

Spør: Hvorfor tror dere karnaubavoks skal blandes med linolje og bivoks?

Faglig forklaring

Karnaubavoks er opprinnelig en veldig hard voks og må blandes med andre oljer for å bli smørbar. Linoljen påvirker smidigheten til løsningen. Eddiken senker løsningens pH og endrer dermed polariteten og strukturen til fettsyrene. Det er sannsynligvis dette som gjør at voksen forblir myk nok, også etter avkjøling, slik at den kan smøres utover på ulike overflater.

Materialer og utstyr

  • 25 ml linfrøolje
  • 3 g karnaubavoks
  • 1,5 g bivoks
  • 12 ml eddik (husholdningseddik 7%)
  • vannbad
  • begerglass
  • rørepinne
  • boks til å ha voksen i
  • etikett
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • CLP
    forkortelse for classification, labelling and packaging of substances and mixtures. Alle kjemikalier som er i salg skal klassifiseres, merkes og emballeres i tråd med EU sitt CLP-reglement. Farlige stoffer og stoffblandinger klassifiseres etter fareklassene helsefare, fysisk fare og miljøfare.
  • farepiktogram
    bilder som symboliserer de ulike farene ved stoffer og stoffblandinger
  • H-setning
    faresetninger som beskriver hva slags fare, for eksempel brannfare, det aktuelle kjemikaliet kan medføre, og også graden av fare, for eksempel svært brannfarlig
  • P-setning
    sikkerhetssetninger som gir råd om hvordan skadevirkninger av kjemikalier kan forhindres eller reduseres
  • varedeklarasjon
    en oversikt over hva et produkt inneholder

Er del av

Forsøk og praktisk arbeid

Lage varedeklarasjon på selvlaget bilvoks

Elevene skal lage varedeklarasjon på bilvoksen de har produsert og sammenligne innholdet i sin bilvoks med innholdet i andre bilpleieprodukter.

Læringsmål

  • Lage en varedeklarasjon
  • Finne fram riktig datablad til et produkt
  • Finne og tolke fare- og sikkerhetssetninger til produktet (hvilke farer innebærer bruken? Hvilke tiltak kan gjøres for å redusere eventuelle farer?)

Elevene lager etikett med navn på produktet og varedeklarasjon, eventuelt QR-kode no.qr-code-generator.com

Be elevene scanne barcoden på bilvoksen de har funnet på verkstedet, og finn ut:

  1. Hvilke fare- og sikkerhetssetninger gjelder for dette produktet?
  2. Hva innebærer dette av forhåndsregler når du skal bruke produktet?

Svarene oppsummeres i plenum.

Materialer og utstyr

  • etikett som kan festes på boksen med bilvoks
  • oversikt over fare- og sikkerhetssetninger
  • ulike typer bilvoks/bilpleieprodukter
  • tilgang til datablader på Internett
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • CLP
    forkortelse for classification, labelling and packaging of substances and mixtures. Alle kjemikalier som er i salg skal klassifiseres, merkes og emballeres i tråd med EU sitt CLP-reglement. Farlige stoffer og stoffblandinger klassifiseres etter fareklassene helsefare, fysisk fare og miljøfare.
  • farepiktogram
    bilder som symboliserer de ulike farene ved stoffer og stoffblandinger
  • H-setning
    faresetninger som beskriver hva slags fare, for eksempel brannfare, det aktuelle kjemikaliet kan medføre, og også graden av fare, for eksempel svært brannfarlig
  • P-setning
    sikkerhetssetninger som gir råd om hvordan skadevirkninger av kjemikalier kan forhindres eller reduseres
  • varedeklarasjon
    en oversikt over hva et produkt inneholder

Er del av

Forsøk og praktisk arbeid

Lage reklamebrosjyre for selvlaget bilvoks

For å få elevene til å reflektere over forbruksvalg av bilpleieprodukter, skal de nå bruke det de har lært til å lage en reklamebrosjyre for sitt bilpleieprodukt. I brosjyren skal de fremheve de positive egenskapene ved produktet, og miljøperspektivet bør være tydelig i brosjyren.

Be dem:

  • tenke gjennom hvilken målgruppe produktet har og utforme brosjyren etter målgruppa.
  • bruke et passende språk og skrive naturfaglig.
  • lage gode illustrasjoner (bilder, figurer, tabeller o.l.) til brosjyren.

Vurdering

Arbeidet kan avsluttes med en muntlig, individuell prøve. Resultatet kan telle både i programfaget og i naturfag:

  1. Hva må en bilvoks inneholde?
  2. Beskriv hvordan du kan lage en bilvoks.
  3. Eleven får utdelt et bilpleieprodukt. Ved hjelp av strekkoden eller varenummeret skal eleven vise hvordan han/hun finner databladet.

Eleven skal tolke databladet. Hvilke farer kan bruk av produktet medføre? Hvilke forhåndsregler bør tas, og hvorfor?

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • CLP
    forkortelse for classification, labelling and packaging of substances and mixtures. Alle kjemikalier som er i salg skal klassifiseres, merkes og emballeres i tråd med EU sitt CLP-reglement. Farlige stoffer og stoffblandinger klassifiseres etter fareklassene helsefare, fysisk fare og miljøfare.
  • farepiktogram
    bilder som symboliserer de ulike farene ved stoffer og stoffblandinger
  • H-setning
    faresetninger som beskriver hva slags fare, for eksempel brannfare, det aktuelle kjemikaliet kan medføre, og også graden av fare, for eksempel svært brannfarlig
  • P-setning
    sikkerhetssetninger som gir råd om hvordan skadevirkninger av kjemikalier kan forhindres eller reduseres
  • varedeklarasjon
    en oversikt over hva et produkt inneholder

Er del av

Bakgrunnsstoff