naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Innledende forsøk med C-vitamin
Hvordan kan vi enkelt påvise en antioksiderende virkning?
Be elevene helle ca. 15 ml (ca. en spiseskje) vann i de to begerglassene og dryppe konditorfarge oppi til de får en tydelig farge, omtrent som i utblandet husholdningssaft.
Deretter skal de la en halv C-vitamintablett bruse i et glass vann og tilsette 2–3 teskjeer (ca. 10–15 ml) av denne C-vitaminløsningen til det ene begerglasset med vann og konditorfarge.
En vattpinne dyppet i natriumhypokloritt (Klorin) røres ut i det ene begerglasset. Med en ny vattpinne gjøres det samme i det andre begerglasset.
Be elevene observere hva som skjer med fargen i de to glassene. Hvilken slutning kan vi trekke av dette?
Faglig forklaring
En antioksidant lar seg oksidere («ofrer seg»), og dette kan beskytte andre stoffer mot å bli oksidert. Her vil antioksidanten bli ødelagt i stedet for fargestoffet. Vi kan lett se at det skjer: konditorfargen som normalt raskt blir frastjålet elektroner av Klorin og dermed mister fargen, er nå beskyttet og beholder fargen så lenge det er nok antioksidant (her: C-vitamin) til stede.
Natriumhypokloritt (Klorin)
Vi har valgt å bruke Klorin, fordi det er et stoff med meget sterk oksiderende/oksidativ virkning, og det er noe de fleste elevene kjenner til hjemmefra. De fleste vet at Klorin brukes til bleking, rengjøring og desinfeksjon. Det er nettopp Klorins sterke oksiderende virkning som gjør at organiske molekyler i bakterier og virus blir ødelagt, og at fargestoffer mister sine egenskaper. Natriumhypokloritt (Klorin) er en oksidant, det vil si et stoff med oksiderende virkning på andre stoffer. Vi kan si at natriumhypokloritt stjeler elektroner fra andre stoffer.
Materialer og utstyr
- to små begerglass
- ett vannglass
- teskje eller dråpeteller
- vattpinner
- konditorfarge
- natriumhypokloritt (Klorin eller lignende produkter)
- C-vitamin (for eksempel brusetabletter 1000 mg)
Fagspesifikke begrep
-
antioksidantnaturlige stoffer som finnes i frukt, bær og grønnsaker og som beskytter mot oksidasjon, f.eks. vitaminene A, E og C
-
enzymerproteiner som styrer nesten alle kjemiske prosesser i levende celler. Enzymer virker som katalysatorer, altså at de får kjemiske reaksjoner til å gå lettere.
-
løsningto stoffer som blandes hvor det ene stoffet løses i det andre og man ikke kan se de ulike delene
-
næringsstofferkjemiske forbindelser og grunnstoffer som kroppen trenger å vokse og for å få energi.
-
oksidasjonen reaksjon med oksygen der stoffer som kan være skadelig for cellene frigjøres
-
påvisningkjemiske reaksjoner som brukes for å bekrefte eller avkrefte at bestemte stoffer er tilstede
Forskerspirebegrep
-
observereå bruke sansene til å få informasjon om noe
-
sammenligneå se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
-
slutningnoe du kommer fram til ved å bruke bevis
-
undersøkeå studere eller prøve å finne ut mer om noe
-
utforskeå studere eller prøve å finne ut mer om noe