- vg1
- mat og helse
- naturfag
- 45–90 min
På jakt etter antioksidanter
Vi kan lese mye om betydningen av antioksidanter for helsa vår. Kan vi undersøke selv hva som inneholder antioksidanter?
Læringsmål
- gi eksempler på matvarer som inneholder antioksidanter
- avgjøre om en løsning inneholder antioksidanter
- beskrive hvilken oppgave antioksidantene har i kroppen
Elevene skal gjøre et innledende forsøk som viser hvordan vi enkelt kan påvise antioksidanter. De skal deretter bytte ut C-vitamin med andre stoffer de vil undersøke og sammenlikne. Forsøket kan utvides til å undersøke om ferskhet (tilgang til luft), koking osv. har noe å si for den oksidative virkningen.
Antioksidanter er viktige i maten vår, men etter de strengeste definisjoner på næringsstoffer er de ikke så lette å kategorisere som næringsstoffer. Flere viktige antioksidanter er vitaminer (vitamin C og E) eller provitaminer (betakaroten). Andre antioksidanter, som polyfenolene i kaffe og te, hører verken til vitaminene eller noen av de andre hovedgruppene av næringsstoffer. De hører til en egen gruppe organiske stoffer som verken er karbohydrater, fett eller proteiner.
Antioksidanter er ikke det samme som enzymer. Enzymer deltar ikke selv i reaksjoner, mens antioksidantene deltar i reaksjonen og «ofrer seg». Antioksidantene blir altså brukt opp. Når alle antioksidanter er brukt opp, er det ingen beskyttelse mot det oksiderende stoffet lenger.
Opplegget er hentet fra van Marion og Bungum (2014): Utforskende aktiviteter i naturfag – 22 praktiske ideer, Skolelaboratoriet for matematikk, naturfag og teknologi, NTNU
Tilknytning til læreplan (Fagfornyelsen, LK20)
-
Læreplan i naturfag (NAT01-04)
Kjerneelement
- Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
- Energi og materie (KE69)
- Kropp og helse (KE71)
Kompetansemål
-
Vg1 RM
- gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv (KM692)
- utforske egenskaper og reaksjoner til noen stoffer og stoffblandinger som er relevante for eget utdanningsprogram (KM693)
Grunnleggende ferdigheter
- Muntlige ferdigheter (GF1)
Tverrfaglige temaer
- Folkehelse og livsmestring (TT1)