naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
6B. Koble bergarter, dannelsesprosess og platetektonikk
1. Anvend kunnskap om bergartsdannede prosesser til egen geotop. Be elevene jobbe i par eller grupper. Still følgende spørsmål for å få elevene til å koble det de kan om bergartene i egen geotop og dannelsesprosessene som de er et resultat av til teorien om platetektonikk.
- Hvilke hovedgrupper tilhører bergartene i geotopen vår til?
- Hvilke dannelseshistorier forteller de?
- Kan dannelseshistorien forklares med platetektoniske prosesser – i tilfellet hvilke?
Oppsummer svarene på spørsmålene i plenum. Hvis en eller to hovedgrupper av bergarter mangler, bør du få elevene til å reflektere over grunnen til det. Eksempel på spørsmål: Hvorfor finner vi ikke magmatiske bergarter i vår geotop? Hva forteller det om platetektoniske prosesser som har foregått her?
2. Skriv en delrapport. I denne rapporten skal elevene skrive sitt svar på oppdraget, og delrapporten kan inngå i en større rapport. Bruk Delrapport – mal slik at elevene skriver maks en A4-side.
3. Vurdering av delrapporten. Elevene kan vurdere hverandres delrapporter for å forbedre sin egen. Si til elevene at de skal lese en medelevs delrapport og se etter: Er oppdraget og metoden så godt beskrevet at du kunne brukt det som oppskrift og kommet frem til samme resultat? Gi forslag til hvordan oppdrag og metode kan skrives tydeligere. Er resultatene begrunnet med observasjoner fra geotopen?