Undervisningsopplegg
Tidsbruk
  • 90 minutter

Økt 6: Spor etter platetektonikk

I denne økta får elevene et nytt oppdrag: Hvilke spor kan dere finne i geotopen som styrker teorien om platetektonikk?

Elevene skal kunne

  • koble bergartene de finner i egen geotop til platetektoniske prosesser.

Tidsbruk

  Anslått tidsbruk
6A. Start på et nytt oppdrag  45 minutter
6B. Koble bergarter, dannelsesprosess og platetektonikk 45 minutter
TOTALT 90 minutter
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • argument
    grunngivning (i form av et eller flere argument) av påstander (standpunkt), når vi forklarer noe, klarlegger noe eller beviser noe
  • platetektonikk
    vitenskapen som utforsker og forklarer jordskorpens bevegelse
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Skriv ut Delrapport – mal til hver elev.

2. Legg til rette for bruk av internett.

Materialer og utstyr

  • Internett
  • feltbøker
Forsøk og praktisk arbeid

6A. Start på et nytt oppdrag

1. Introduser oppdraget til elevene. Oppdraget angir hva elevene skal være i stand til å gjøre etter at de har vært igjennom aktivitetene i denne økta. Si: Husker dere argumentene til Wilson og Wegener for teorien om platetektonikk (Utforsking 1)? Det tok noen år før teorien om platetektonikk ble akseptert av vitenskapen. Det neste oppdraget er: Hvilke spor kan dere finne i geotopen som styrker teorien om platetektonikk? Be elevene skrive ned oppdraget slik at det blir lettere å holde på oppmerksomheten under aktivitetene.

2. Be elevene logge på Viten-programmet Platetektonikk for å repetere bevisene for teorien, særlig oppsummeringen i del 4 (En teori blir til). Basert på det de har lært fra programmet, be elevene om å lage en liste over hvilke spor platetektonikkteorien kan sette i landskapet. Oppsummer i plenum de elevgruppene har kommet fram til.

3. Aktiver tidligere kunnskap om bergartsdannelse. Be elevene jobbe i par og gjennomføre strategien tenk-spør-utforsk om hvordan bergarter blir dannet. Når elevene har klart for seg hvordan de tre hovedgruppene bergarter har blitt dannet, gir du dem følgende spørsmål (på tavla eller bruk PowerPoint):

  • Hvor tror dere vi finner mange magmatiske bergarter på jorda – begrunn svaret ved hjelp av platetektonikk.
  • Hvor tror dere vi finner mange metamorfe bergarter – begrunn svaret ved hjelp av platetektonikk.
  • Er det noen sammenheng mellom sedimentære bergarter og platetektonikk?

 

4. Oppsummer i plenum hva elevene har kommet frem til. Sørg for å veilede elevene frem til følgende svar: Magmatiske finnes der platene beveger seg fra hverandre, metamorfe der de kolliderer og for å danne sedimentære bergarter er det nødvendig med et fjellandskap med stabile hav/vannbasseng slik at bassengene kan fylles over veldig lang tid med sedimenter – typisk bak en fjellkjede. Dersom elevene er klar for det, kan du utfordre dem med å spørre om vi finner metamorfe og magmatiske bergarter andre steder. For eksempel: Finner vi magmatiske bergarter i fjellkjeder? Metamorfe bergarter dannet ved regionalmetamorfose?

 

Forsøk og praktisk arbeid

6B. Koble bergarter, dannelsesprosess og platetektonikk

1. Anvend kunnskap om bergartsdannede prosesser til egen geotop. Be elevene jobbe i par eller grupper. Still følgende spørsmål for å få elevene til å koble det de kan om bergartene i egen geotop og dannelsesprosessene som de er et resultat av til teorien om platetektonikk.

  • Hvilke hovedgrupper tilhører bergartene i geotopen vår til?
  • Hvilke dannelseshistorier forteller de?
  • Kan dannelseshistorien forklares med platetektoniske prosesser – i tilfellet hvilke?

Oppsummer svarene på spørsmålene i plenum. Hvis en eller to hovedgrupper av bergarter mangler, bør du få elevene til å reflektere over grunnen til det. Eksempel på spørsmål: Hvorfor finner vi ikke magmatiske bergarter i vår geotop? Hva forteller det om platetektoniske prosesser som har foregått her?

2. Skriv en delrapport. I denne rapporten skal elevene skrive sitt svar på oppdraget, og delrapporten kan inngå i en større rapport. Bruk Delrapport – mal slik at elevene skriver maks en A4-side.

3. Vurdering av delrapporten. Elevene kan vurdere hverandres delrapporter for å forbedre sin egen. Si til elevene at de skal lese en medelevs delrapport og se etter: Er oppdraget og metoden så godt beskrevet at du kunne brukt det som oppskrift og kommet frem til samme resultat? Gi forslag til hvordan oppdrag og metode kan skrives tydeligere. Er resultatene begrunnet med observasjoner fra geotopen?