naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
6A. Start på et nytt oppdrag
1. Introduser oppdraget til elevene. Oppdraget angir hva elevene skal være i stand til å gjøre etter at de har vært igjennom aktivitetene i denne økta. Si: Husker dere argumentene til Wilson og Wegener for teorien om platetektonikk (Utforsking 1)? Det tok noen år før teorien om platetektonikk ble akseptert av vitenskapen. Det neste oppdraget er: Hvilke spor kan dere finne i geotopen som styrker teorien om platetektonikk? Be elevene skrive ned oppdraget slik at det blir lettere å holde på oppmerksomheten under aktivitetene.
2. Be elevene logge på Viten-programmet Platetektonikk for å repetere bevisene for teorien, særlig oppsummeringen i del 4 (En teori blir til). Basert på det de har lært fra programmet, be elevene om å lage en liste over hvilke spor platetektonikkteorien kan sette i landskapet. Oppsummer i plenum de elevgruppene har kommet fram til.
3. Aktiver tidligere kunnskap om bergartsdannelse. Be elevene jobbe i par og gjennomføre strategien tenk-spør-utforsk om hvordan bergarter blir dannet. Når elevene har klart for seg hvordan de tre hovedgruppene bergarter har blitt dannet, gir du dem følgende spørsmål (på tavla eller bruk PowerPoint):
- Hvor tror dere vi finner mange magmatiske bergarter på jorda – begrunn svaret ved hjelp av platetektonikk.
- Hvor tror dere vi finner mange metamorfe bergarter – begrunn svaret ved hjelp av platetektonikk.
- Er det noen sammenheng mellom sedimentære bergarter og platetektonikk?
4. Oppsummer i plenum hva elevene har kommet frem til. Sørg for å veilede elevene frem til følgende svar: Magmatiske finnes der platene beveger seg fra hverandre, metamorfe der de kolliderer og for å danne sedimentære bergarter er det nødvendig med et fjellandskap med stabile hav/vannbasseng slik at bassengene kan fylles over veldig lang tid med sedimenter – typisk bak en fjellkjede. Dersom elevene er klar for det, kan du utfordre dem med å spørre om vi finner metamorfe og magmatiske bergarter andre steder. For eksempel: Finner vi magmatiske bergarter i fjellkjeder? Metamorfe bergarter dannet ved regionalmetamorfose?