naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 15 minutter
2B. Få erfaring med nytten av feltbok
1. Finn fram noen eksemplarer fra steinsamlingen. Be elevene om å komme fram for å studere to av dem i ett minutt.
Etter ett minutt dekker du over steinene med et håndkle e.l. Elevene går tilbake til plassene sine. Si til elevene:
Tegn steinene du har studert i feltboka di.
Når du er ferdig går du fram og sammenligner tegningen din med steinen – er det noe som mangler på din tegning?
Hvilke detaljer la dere merke til? Hvilke detaljer gikk dere glipp av?
Gjør det tydelig for elevene at de nå skal forstå viktigheten av å skrive ned observasjonene sine med en gang og ikke vente. Det er derfor geoforskere må notere mens de er i felt, ikke når de er tilbake på kontoret.
2. Be elevene velge en av de steinene de har studert og tegnet.
Gi ut bilder av steinene til elevene (be dem for eksempel gå inn på læringsplattformen dersom du har lagt ut bildene der). Be elevene finne bildet av steinen de har tegnet og be dem fokusere på å sammenligne tegningen sin med bildet.
Er det noen detaljer som er tydelige på tegningen, men som du ikke ser på bildet, og omvendt?
3. Oppsummer ved å spørre elevene: Hva lærte dere av denne øvelsen? Elevene bør komme frem til at noen observasjoner som fanges opp i bilder, men ikke på tegning – og omvendt. Tydeliggjør for elevene at bilder sjelden fanger opp alle detaljer. Derfor er det viktig både å tegne og ta bilder når man er ute i felt.