naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 15 minutter
2A. Beskriv bruken av feltboka
1. Tenk gjennom bruken av feltbøkene. Gjennomfør tenk-par-del med følgende spørsmål:
Hvordan brukte dere feltnotatene da dere observerte geoprosesser ute? Hvordan jobbet vi med observasjoner og tolkninger ute i felt?
2. Se på andres feltbøker. Vis PowerPoint-presentasjonen med ulike feltbøker fra masterstudenter i geologi (ark 1–9), og la elevene gjennomføre tenk-par-del med følgende spørsmål:
Hvordan bruker disse studentene feltboka si? Hvorfor gjør de det?
Elevene bør komme frem til at de har sett eksempler på autentiske feltnotat i geofag, hvordan det kan se ut når masterstudenter gjør dette. De bør få med seg at feltbok brukes til mange formål i geofag og at ulike personer vil utforme feltnotater ulikt.
I del to av PowerPoint-presentasjonen får elevene se eksempler på feltnotat som er tatt av en geologisk lokalitet. For å fokusere elevenes oppmerksomhet, spør:
Hva er forskjellen på tegningen og lokaliteten? Hvilke observasjoner har geoforskeren tatt med i tegningen?
Poenget elevene skal frem til er at geoforskeren velger hvilke observasjoner som nedtegnes i feltboka.