Undervisningsopplegg
Tidsbruk
  • 90 minutter

Økt 2: Bruk feltboka

feltbok Feltbok er et uunnværlig verktøy for geoforskere ute i felt. Elevene får innføring i hvordan geoforskere bruker feltbok for å selv lære hvordan de kan bruke feltbok i sitt eget feltarbeid. 

Elevene skal kunne

  • sette ord på og notere observasjonene sine i feltbok under feltarbeid
  • erfare nytten av feltbok som et verktøy for geoforskere under feltarbeid


Tidsbruk

  Anslått tidsbruk
2A. Beskriv bruken av feltboka  45 minutter
2B. Få erfaring med nytten av feltbok 45 minutter
TOTALT 90 minutter
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • forklare
    bruke bevis for å støtte en påstand
  • notere
    skrive ned noe
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

feltbok

1. Gjør deg kjent med / tilpass denne PowerPoint-presentasjonen hvis du ønsker å bruke den.

2. Forbered en bergartssamling. Finn de to ulike bergartene som skal brukes i aktiviteten Forklar hvordan geoforskere bruker feltbok

3. Legg ut bilder av hver stein på den elektroniske plattformen som skolen bruker (f. eks. Fronter). Lag gjerne en mappe med bildene. Alternativt kan bildene skrives ut, men det blir vanskeligere å oppnå like god kvalitet.

Materialer og utstyr

  • feltbok
  • steinsamling (en stein til hver elev)
  • bilde av hver stein
  • håndkle e.l.
Forsøk og praktisk arbeid

2A. Beskriv bruken av feltboka

1. Tenk gjennom bruken av feltbøkene. Gjennomfør tenk-par-del med følgende spørsmål:

Hvordan brukte dere feltnotatene da dere observerte geoprosesser ute? Hvordan jobbet vi med observasjoner og tolkninger ute i felt?

2. Se på andres feltbøker. Vis PowerPoint-presentasjonen med ulike feltbøker fra masterstudenter i geologi (ark 1–9), og la elevene gjennomføre tenk-par-del med følgende spørsmål:

Hvordan bruker disse studentene feltboka si? Hvorfor gjør de det?

Elevene bør komme frem til at de har sett eksempler på autentiske feltnotat i geofag, hvordan det kan se ut når masterstudenter gjør dette. De bør få med seg at feltbok brukes til mange formål i geofag og at ulike personer vil utforme feltnotater ulikt.

I del to av PowerPoint-presentasjonen får elevene se eksempler på feltnotat som er tatt av en geologisk lokalitet. For å fokusere elevenes oppmerksomhet, spør:

Hva er forskjellen på tegningen og lokaliteten? Hvilke observasjoner har geoforskeren tatt med i tegningen?

Poenget elevene skal frem til er at geoforskeren velger hvilke observasjoner som nedtegnes i feltboka.

Forsøk og praktisk arbeid

2B. Få erfaring med nytten av feltbok

1. Finn fram noen eksemplarer fra steinsamlingen. Be elevene om å komme fram for å studere to av dem i ett minutt.

Etter ett minutt dekker du over steinene med et håndkle e.l. Elevene går tilbake til plassene sine. Si til elevene:

Tegn steinene du har studert i feltboka di.

Når du er ferdig går du fram og sammenligner tegningen din med steinen – er det noe som mangler på din tegning?

Hvilke detaljer la dere merke til? Hvilke detaljer gikk dere glipp av?

Gjør det tydelig for elevene at de nå skal forstå viktigheten av å skrive ned observasjonene sine med en gang og ikke vente. Det er derfor geoforskere må notere mens de er i felt, ikke når de er tilbake på kontoret.

2. Be elevene velge en av de steinene de har studert og tegnet. 

Gi ut bilder av steinene til elevene (be dem for eksempel gå inn på læringsplattformen dersom du har lagt ut bildene der). Be elevene finne bildet av steinen de har tegnet og be dem fokusere på å sammenligne tegningen sin med bildet.

Er det noen detaljer som er tydelige på tegningen, men som du ikke ser på bildet, og omvendt?

3. Oppsummer ved å spørre elevene: Hva lærte dere av denne øvelsen? Elevene bør komme frem til at noen observasjoner som fanges opp i bilder, men ikke på tegning – og omvendt. Tydeliggjør for elevene at bilder sjelden fanger opp alle detaljer. Derfor er det viktig både å tegne og ta bilder når man er ute i felt.