naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
- 15 minutter
2C. Etter innsamlingen
Samle alle steinene i klasserommet på en benk eller et bord slik at de er synlige for alle.
La elevene få studere steinsamlingen, og observere den nøye. Minn elevene på hva observere betyr: Å bruke en eller flere av sansene til å undersøke noe.
Mens de observerer, kan du be elevene om å sammenligne steinene. Spør: Kan dere finne noen likheter eller forskjeller mellom noen av steinene? Be dem beskrive likheter og forskjeller. De bestemmer selv hvilke egenskaper de vil se etter.
Minn elevene på hva geologer gjør. Fortell at i dag har elevene samlet inn steiner, observert dem nøye og sammenlignet dem – på samme måte som geologer.
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
geologforsker som studerer hvordan jorda er bygget opp og hvordan den forandrer seg
-
geologilæren om hvordan jorda ble til, hvordan den er bygget opp og hvordan den forandrer seg
Forskerspirebegrep
-
observereå bruke sansene til å få informasjon om noe
-
sammenligneå se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting