Undervisningsopplegg
Tidsbruk
  • 45 minutter

Økt 2: Hva gjør en geolog?

Elevene lærer hva en geolog gjør, og skal begynne å bygge opp klassens egen steinsamling.

Læringsmål

Elevene skal få kjennskap til at geologi handler om jordas oppbygning og forandring, og at geologer studerer jorda, blant annet ved å observere og å sammenligne stein.

Tidsbruk

  Anslått tidsbruk
 2A. Før innsamlingen  10 minutter
 2B. Innsamling av stein  20 minutter
 2C. Etter innsamlingen  15 minutter
 TOTALT  45 minutter

 

 

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • geolog
    forsker som studerer hvordan jorda er bygget opp og hvordan den forandrer seg
  • geologi
    læren om hvordan jorda ble til, hvordan den er bygget opp og hvordan den forandrer seg

Forskerspirebegrep

  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    å se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
Forsøk og praktisk arbeid

2A. Før innsamlingen

Skriv på tavla:

Geologer er forskere som studerer hvordan
jorda er bygget opp og hvordan den forandrer seg

Geologer er eksperter på stein.

 

Si til elevene: Geologer har noen spesielle måter å observere stein på. Det er det vi skal lære mer om – å observere stein.

Klargjør begrepet observere. Spør elevene om noen vet hva å observere betyr, og spør om de vet om noen mer hverdagslige ord som kan brukes om å observere. [Se på noe.] Spør: Hvilke sanser har vi? [Syn, hørsel, luktesans, smakssans og følesans.] Fortell at når man observerer, betyr det at man bruker en eller flere av sansene for å undersøke noe nærmere.

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • geolog
    forsker som studerer hvordan jorda er bygget opp og hvordan den forandrer seg
  • geologi
    læren om hvordan jorda ble til, hvordan den er bygget opp og hvordan den forandrer seg

Forskerspirebegrep

  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    å se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
Forsøk og praktisk arbeid

2B. Innsamling av stein

Foto: Annette Tingsdad Foto: Annette Tingsdad Si til elevene at vi nå skal lage en steinsamling til klassen som vi skal bruke senere. La elevene gå ut og hente 2–3 steiner hver, på størrelse med en knyttneve.

Det er viktig at steinene ikke er for små, men heller ikke for store av hensyn til plass.

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • geolog
    forsker som studerer hvordan jorda er bygget opp og hvordan den forandrer seg
  • geologi
    læren om hvordan jorda ble til, hvordan den er bygget opp og hvordan den forandrer seg

Forskerspirebegrep

  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    å se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
Forsøk og praktisk arbeid

2C. Etter innsamlingen

Samle alle steinene i klasserommet på en benk eller et bord slik at de er synlige for alle.

La elevene få studere steinsamlingen, og observere den nøye. Minn elevene på hva observere betyr: Å bruke en eller flere av sansene til å undersøke noe.

Mens de observerer, kan du be elevene om å sammenligne steinene. Spør: Kan dere finne noen likheter eller forskjeller mellom noen av steinene? Be dem beskrive likheter og forskjeller. De bestemmer selv hvilke egenskaper de vil se etter.

Minn elevene på hva geologer gjør. Fortell at i dag har elevene samlet inn steiner, observert dem nøye og sammenlignet dem – på samme måte som geologer.

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • geolog
    forsker som studerer hvordan jorda er bygget opp og hvordan den forandrer seg
  • geologi
    læren om hvordan jorda ble til, hvordan den er bygget opp og hvordan den forandrer seg

Forskerspirebegrep

  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    å se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting