naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 30 minutter
2A: Jorda i bevegelse
I denne aktiviteten får elevene en liten innføring og demonstrasjon på at jordskorpa er i bevegelse.
Spør elevene: Husker dere noen modeller vi har brukt for å vise hvordan bergarter dannes? [Stearin med perler. Dramatiseringen der en person kledd i mørkt stoff fikk gullapper på seg. Colavulkan og bakepulvervulkan. ]
Repeter begrepet modell: Husker dere hva ordet modell betyr?
Skriv på tavla:
Si til elevene: Nå skal vi lage enda en modell. Vis en blå softball du har kledd med 4-5 grønne plastelina-kontinenter. Si: Jordoverflaten består av noen store plater som stadig beveger på seg. Bruk brun plastelina til å illustrere fjellformasjoner oppå de grønne feltene. Spør elevene: Hva tror dere det blå skal forestille på denne modellen? [Hav.] Spør så: Hva tror dere det grønne skal forestille? [Landområder/kontinenter.] Spør: Hva tror dere det brune skal forestille? [Fjell.]
Fortell elevene at du skal vise dem hvordan jordoverflaten kan bevege seg. Ta løs to grønne kontinenter og flytt dem inntil hverandre. Forklar elevene: Av og til hender det at to plater kolliderer og presses mot hverandre. Presset blir så hardt at jordskorpa vokser oppover. Demonstrer ved å legge brun plastelina formet som en pølse der de to plastelinaplatene møtes. Spør elevene: Hva har skjedd? [Det har blitt dannet en fjellkjede.]
Du kan også demonstrere den samme prosessen med en duk eller et stoff som du presser mot hverandre fra hver side. Hvordan kan vi se «fjellene»? [Bulkene i duken.]
Materialer og utstyr
- blå softball
- grønn plastelina
- brun plastelina
Fagspesifikke begrep
-
bergarterforskjellige typer stein
-
metamorfe bergarterstripete steiner
Forskerspirebegrep
-
modellligner på en virkelig ting, men er enklere enn tingen den skal forestille