naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Økt 4: Designe badeplass
I denne økta skal elevene dele funn og tolke data fra undersøkelsen av badeplassen. De skal ferdigstille oppdraget ved å lage film/bildeserie av badeplassen med forklaring på hva som skal forbedres samt gruppas vurdering av badeplassens bærekraftighet.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- vurdere biologisk mangfold ut fra egne undersøkelser
- finne informasjon om badevannskvalitet i egen kommune
Tidsbruk
4A Escape Room |
10 minutter |
4B Biologisk mangfold |
15 minutter |
4C Badevannskvalitet |
15 minutter |
4D Hensyn til miljøet på badeplassen |
5 minutter |
4E Lage ferdig film/bilder av badeplass |
10 minutter |
4F Oppsummering |
5 minutter |
TOTALT |
60 minutter |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
abiotiske faktorerde delene av økosystemet som ikke er levende
-
argumenterebegrunne en påstand
-
badevannskvalitetvannets innhold av ulike typer bakterier og hvor forurenset det er
-
biologisk mangfoldvariasjonen av liv
-
biotiske faktorerde levende delene i et økosystem
-
bærekraftig utviklingutvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov
-
nøkling av arterå bruke en bestemmelsesnøkkel til å finne ut hva slags art du har funnet
-
systematikkmetodene som brukes for å sortere jordas biologiske mangfold i ulike grupper.
-
økosystemområde med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet