Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg

Økt 4: Designe badeplass

Brygge Hvalstrand I denne økta skal elevene dele funn og tolke data fra undersøkelsen av badeplassen. De skal ferdigstille oppdraget ved å lage film/bildeserie av badeplassen med forklaring på hva som skal forbedres samt gruppas vurdering av badeplassens bærekraftighet.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • vurdere biologisk mangfold ut fra egne undersøkelser
  • finne informasjon om badevannskvalitet i egen kommune 

Tidsbruk

4A Escape Room

10 minutter

4B Biologisk mangfold

15 minutter

4C Badevannskvalitet

15 minutter

4D Hensyn til miljøet på badeplassen

5 minutter

4E Lage ferdig film/bilder av badeplass

10 minutter

4F Oppsummering

5 minutter

TOTALT

60 minutter

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • abiotiske faktorer
    de delene av økosystemet som ikke er levende
  • argumentere
    begrunne en påstand
  • badevannskvalitet
    vannets innhold av ulike typer bakterier og hvor forurenset det er
  • biologisk mangfold
    variasjonen av liv
  • biotiske faktorer
    de levende delene i et økosystem
  • bærekraftig utvikling
    utvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov
  • nøkling av arter
    å bruke en bestemmelsesnøkkel til å finne ut hva slags art du har funnet
  • systematikk
    metodene som brukes for å sortere jordas biologiske mangfold i ulike grupper.
  • økosystem
    område med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet