Undervisningsopplegg

Økt 4: Designe badeplass

Brygge Hvalstrand I denne økta skal elevene dele funn og tolke data fra undersøkelsen av badeplassen. De skal ferdigstille oppdraget ved å lage film/bildeserie av badeplassen med forklaring på hva som skal forbedres samt gruppas vurdering av badeplassens bærekraftighet.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • vurdere biologisk mangfold ut fra egne undersøkelser
  • finne informasjon om badevannskvalitet i egen kommune 

Tidsbruk

4A Escape Room

10 minutter

4B Biologisk mangfold

15 minutter

4C Badevannskvalitet

15 minutter

4D Hensyn til miljøet på badeplassen

5 minutter

4E Lage ferdig film/bilder av badeplass

10 minutter

4F Oppsummering

5 minutter

TOTALT

60 minutter

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • abiotiske faktorer
    de delene av økosystemet som ikke er levende
  • argumentere
    begrunne en påstand
  • badevannskvalitet
    vannets innhold av ulike typer bakterier og hvor forurenset det er
  • biologisk mangfold
    variasjonen av liv
  • biotiske faktorer
    de levende delene i et økosystem
  • bærekraftig utvikling
    utvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov
  • nøkling av arter
    å bruke en bestemmelsesnøkkel til å finne ut hva slags art du har funnet
  • systematikk
    metodene som brukes for å sortere jordas biologiske mangfold i ulike grupper.
  • økosystem
    område med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet
Forsøk og praktisk arbeid

Økt 4: Forberedelse og utstyr

1. Sett deg inn i læringsmålene, og se gjennom PowerPoint-presentasjonen.

2. Prøv programmeringsoppgaven og Escape Room-oppgaven slik at du kan veilede elevene hvis de står fast. Legg lenka til Escape Room tilgjengelig digitalt for elevene når de trenger den. På bildet ser elevene en plastflaske med noen tegn fra morsealfabetet som viser hvilket land flasken kommer fra.  Lenke til morsealfabet finner elevene ved å gjøre et nettsøk. Fasit: ITALIA

 

Materialer og utstyr

Utstyr til hver gruppe:

  • pH-papir eller pH-meter
  • strips eller annet analyseutstyr til måling av nitrat og fosfor
  • tabeller til vurdering av vannkvalitet og biomangfold (finnes i elevheftet)
Forsøk og praktisk arbeid

Økt 4: Gjennomføring

Åpne PowerPointen som leder deg gjennom hele økta.

4A Escape Room

Be elevene gå inn i Escape Room og løse morsekoden. Dersom gruppa ikke klarer oppdraget, må de betale 5000 kr for en vannprøve. Dersom de klarer oppdraget, får de 5000 kr. La dem legge det inn i regnskapet og vurdere hva de vil levere tilbake / kjøpe.

4B Biologisk mangfold

Be hver gruppe presentere hva de fant da de undersøkte det biologiske mangfoldet på badeplassen. De skal angi art, plassering og ca. antall. De andre gruppene må notere hva de andre gruppene fant, slik at alle har en total oversikt. Be elevene reflektere over hvor sikre resultatene er (identifisere feilkilder), og hva dette kan ha å si for resultatene. Gruppene skal deretter vurdere det biologiske mangfoldet i lys av tabellen.

4C Badevannskvalitet

Gå gjennom informasjonen om hvordan man vurderer badevannskvalitetet ved hjelep av måling av bakterier. Se på eksemplene på prøveresultat fra to ulike kommuner og diskuter vurderinegen av disse to i felleskap. La deretter elevene jobbe i grupper og finne informasjon om badevannskvalitet i egen kommune. Dette noterer de i skjemaet Badevannskvalitet s. 5 i Elevheftet.

  vannfoss

4D Hensyn til miljøet på badeplassen

Elevene skal nå bruke resultatene fra undersøkelsene sine til å vurdere endringene de vil gjøre med hensyn til miljøet.

4E Lage ferdig film/bilder av badeplass

Be elevene ferdigstille oppdraget gjennom å lage film/bildeserie av badeplassen med forklaring på hva som skal forbedres og hvordan. Informer dem om at filmen skal vise badeplassens bærekraftighet. Badeplassen bærekraftighet betyr at elevene skal vurdere sine egne forslag til endringer ut fra eget budsjett (økonomi) sett i lys av hvilket utbytte det får for brukere av badeplassen (sosiale forhold) og hvordan det vil påvirke naturen og ivareta det biologiske mangfoldet (miljø) på badeplassen. En vurdering av mulige feilkilder hører også med i det ferdige produktet.

Minn elevene på at arbeidet deres vil bli vurdert etter kjennetegn på måloppnåelse og at disse ligger i elevheftet. 

4F Oppsummering

Hør med elevene om de har kommet i mål med film og vurdering. Informer om at i neste økt skal de se hverandres filmer og vurdere bidragene. De vil bli delt i to grupper som hver skal nominere en film (ikke sin egen). Disse to filmene ser dere i felleskap og deretter skal de stemme på filmen med den beste badeplassen (ut fra kjennetegnene).