naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Økt 3: Undersøke badeplassen
I denne økta skal elevene undersøke badeplassen. De skal kartlegge biotiske og abiotiske forhold på badeplassen samt filme eller ta bilder til filmen de skal lage i økt 4.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- skille mellom biotiske og abiotiske faktorer i praksis
- bruke nøkling i praksis til å kartlegge det biologiske mangfoldet på badeplassen
- dokumentere badeplassen ved hjelp av film og bilder
Tidsbruk
3A Oppstart biotisk/abiotisk |
10 minutter |
3B Undersøke badeplassen |
50 minutter |
TOTALT |
60 minutter |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
abiotiske faktorerde delene av økosystemet som ikke er levende
-
argumenterebegrunne en påstand
-
badevannskvalitetvannets innhold av ulike typer bakterier og hvor forurenset det er
-
biologisk mangfoldvariasjonen av liv
-
biotiske faktorerde levende delene i et økosystem
-
bærekraftig utviklingutvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov
-
nøkling av arterå bruke en bestemmelsesnøkkel til å finne ut hva slags art du har funnet
-
systematikkmetodene som brukes for å sortere jordas biologiske mangfold i ulike grupper.
-
økosystemområde med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet