Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg

Økt 3: Undersøke badeplassen

Gåsholmen

I denne økta skal elevene undersøke badeplassen. De skal kartlegge biotiske og abiotiske forhold på badeplassen samt filme eller ta bilder til filmen de skal lage i økt 4.  

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • skille mellom biotiske og abiotiske faktorer i praksis
  • bruke nøkling i praksis til å kartlegge det biologiske mangfoldet på badeplassen
  • dokumentere badeplassen ved hjelp av film og bilder

Tidsbruk

3A Oppstart biotisk/abiotisk

10 minutter

3B Undersøke badeplassen

50 minutter

TOTALT

 60 minutter

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • abiotiske faktorer
    de delene av økosystemet som ikke er levende
  • argumentere
    begrunne en påstand
  • badevannskvalitet
    vannets innhold av ulike typer bakterier og hvor forurenset det er
  • biologisk mangfold
    variasjonen av liv
  • biotiske faktorer
    de levende delene i et økosystem
  • bærekraftig utvikling
    utvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov
  • nøkling av arter
    å bruke en bestemmelsesnøkkel til å finne ut hva slags art du har funnet
  • systematikk
    metodene som brukes for å sortere jordas biologiske mangfold i ulike grupper.
  • økosystem
    område med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet