Undervisningsopplegg

Økt 3: Undersøke badeplassen

Gåsholmen

I denne økta skal elevene undersøke badeplassen. De skal kartlegge biotiske og abiotiske forhold på badeplassen samt filme eller ta bilder til filmen de skal lage i økt 4.  

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • skille mellom biotiske og abiotiske faktorer i praksis
  • bruke nøkling i praksis til å kartlegge det biologiske mangfoldet på badeplassen
  • dokumentere badeplassen ved hjelp av film og bilder

Tidsbruk

3A Oppstart biotisk/abiotisk

10 minutter

3B Undersøke badeplassen

50 minutter

TOTALT

 60 minutter

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • abiotiske faktorer
    de delene av økosystemet som ikke er levende
  • argumentere
    begrunne en påstand
  • badevannskvalitet
    vannets innhold av ulike typer bakterier og hvor forurenset det er
  • biologisk mangfold
    variasjonen av liv
  • biotiske faktorer
    de levende delene i et økosystem
  • bærekraftig utvikling
    utvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov
  • nøkling av arter
    å bruke en bestemmelsesnøkkel til å finne ut hva slags art du har funnet
  • systematikk
    metodene som brukes for å sortere jordas biologiske mangfold i ulike grupper.
  • økosystem
    område med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet
Forsøk og praktisk arbeid

Økt 3: Forberedelse og utstyr

1. Økta gjennomføres på badeplassen i skolens nærmiljø (ferskvann eller saltvann) som du har plukket ut til undervisningsopplegget. 

2. Sett deg inn i læringsmålene og lag ei liste over ti gjenstander (både abiotiske og biotiske) som du vet kan finnes på denne badeplassen.

3. Finn fram utstyr til hver gruppe.

4. Et alternativ til undersøkelse av biologisk mangfold (3B) er ruteanalyse slik som beskrevet i undervisningsopplegget Bærekraftig naturmangfold

 

 

 

Materialer og utstyr

Utstyr til hver gruppe: 

  • Artskort (lag gratis bruker på miljølære.no)
  • Flaske til å ta med vannprøve
  • Kamera/filmkamera
  • Penn og papir til å notere funn og lage skisse over badeplassen
Forsøk og praktisk arbeid

Økt 3: Gjennomføring

3A Oppstart biotisk/abiotisk 10 minutter

La hver gruppe finne en grein de legger på bakken. Fortell dem at de gruppevis skal finne den tingen du sier så fort som mulig og legge de biotiske tingene til venstre for greina og de abiotiske tingene til høyre for greina.  Forslag til ti ting:

Stein – skjell –  grein – blad – kongle – nøtter – noe grønt – noe gult – fjær – tang – strå – blomst

Sjekk gruppas sortering. De får 100 kr til regnskapet sitt for hver ting som er riktig sortert.

3B Undersøke badeplassen

Fortell elevene at de i hver gruppe skal:

1. lage en grovskisse.

La elevene tegne en skisse over badeplassen der de tegner inn abiotiske faktorer som stein, svaberg, sand, jord, vann osv. Denne skal de bruke til å planlegge hvor de vil gjøre endringer.  

 

 

2. kartlegge det biologiske mangfoldet

Velg om du vil gjennomføre som beskrevet her eller la elevene gjøre en ruteanalayse (se under forberedelse og utstyr). 

Gruppene får ulike oppgaver, og de skal dele resultatene sine i økt 4. De skal notere hvilke arter de finner, hvor de finner dem og omtrentlig antall.

Gruppe 1: Vegetasjon i vann

Gruppe 2: Dyr i vann

Gruppe 3: Vegetasjon på land

Gruppe 4: Dyr på land

 

3. ta bilder/filme

Elevene skal sørge for å filme eller ta bilder av badeplassen, slik at de i økt 4 kan lage film hvor de viser hvordan de vil endre badeplassen.