3A Oppstart biotisk/abiotisk 10 minutter
La hver gruppe finne en grein de legger på bakken. Fortell dem at de gruppevis skal finne den tingen du sier så fort som mulig og legge de biotiske tingene til venstre for greina og de abiotiske tingene til høyre for greina. Forslag til ti ting:
Stein – skjell – grein – blad – kongle – nøtter – noe grønt – noe gult – fjær – tang – strå – blomst
Sjekk gruppas sortering. De får 100 kr til regnskapet sitt for hver ting som er riktig sortert.
3B Undersøke badeplassen
Fortell elevene at de i hver gruppe skal:
1. lage en grovskisse.
La elevene tegne en skisse over badeplassen der de tegner inn abiotiske faktorer som stein, svaberg, sand, jord, vann osv. Denne skal de bruke til å planlegge hvor de vil gjøre endringer.
2. kartlegge det biologiske mangfoldet
Velg om du vil gjennomføre som beskrevet her eller la elevene gjøre en ruteanalayse (se under forberedelse og utstyr).
Gruppene får ulike oppgaver, og de skal dele resultatene sine i økt 4. De skal notere hvilke arter de finner, hvor de finner dem og omtrentlig antall.
Gruppe 1: Vegetasjon i vann
Gruppe 2: Dyr i vann
Gruppe 3: Vegetasjon på land
Gruppe 4: Dyr på land
3. ta bilder/filme
Elevene skal sørge for å filme eller ta bilder av badeplassen, slik at de i økt 4 kan lage film hvor de viser hvordan de vil endre badeplassen.