naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Økt 2: Produkters livsløp
I denne økta skal elevene bruke kunnskapen fra økt 1 til å lage en bærekraftsanalyse av egne produkter. De skal deretter lære om livsløpet til produkter. Aktivitetene gir elevene mulighet til å bli kjent med ulike typer produktmerker og hva slags informasjon de kan gi om livsløpet til et produkt.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- lage en bærekraftsanalyse av ulike produkter
- finne informasjon om og vurdere stadiene i produkters livsløp
- formidle et bærekraftsbudskap gjennom tekst og bilde
Tidsbruk
2A. Gruppe: Hvem skal ut? |
5 minutter |
2B. Gruppe: Løse oppdrag I Bærekraftsanalyse av produkter |
30 minutter |
2C. Plenum: Bærekraftsanalyse av produkter |
10 minutter |
2D. Gruppe: Sortering produktmerking livsløp |
15 minutter |
2E. Gruppe: Vurdere produktets livsløp |
15 minutter |
2H. Gruppe: Lag logo og bedriftsnavn |
15 minutter |
TOTALT |
90 minutter |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
bærekraftig utviklingutvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov
-
bærekraftsanalyseanalyse av et produkt basert på informasjon om produktets påvirkning på økonomi, sosiale forhold og miljø
-
generisk mobiltelefontelefon som ikke er knyttet til en spesiell operatør
-
miljømerkingmerking av råvarer som skal gi forbrukeren informasjon om produktets belastning på miljøet
-
produktmerkingmerker som gir informasjon om varen. Det finnes mange typer produktmerker, som for eksempel miljømerker, økologimerker, energimerker, etikkmerker og faremerker
-
vurdering av livsløpvurdering av et produkts miljømessige konsekvenser knyttet til produksjon, distribusjon, bruk og avfallshåndtering av produktet