Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg

Økt 2: Produkters livsløp

befolkningen i en hånd

I denne økta skal elevene bruke kunnskapen fra økt 1 til å lage en bærekraftsanalyse av egne produkter. De skal deretter lære om livsløpet til produkter. Aktivitetene gir elevene mulighet til å bli kjent med ulike typer produktmerker og hva slags informasjon de kan gi om livsløpet til et produkt.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • lage en bærekraftsanalyse av ulike produkter
  • finne informasjon om og vurdere stadiene i produkters livsløp
  • formidle et bærekraftsbudskap gjennom tekst og bilde

Tidsbruk

2A. Gruppe: Hvem skal ut?

5 minutter

2B. Gruppe: Løse oppdrag I Bærekraftsanalyse av produkter

30 minutter

2C. Plenum: Bærekraftsanalyse av produkter

10 minutter

2D. Gruppe: Sortering produktmerking livsløp

15 minutter

2E. Gruppe: Vurdere produktets livsløp

15 minutter

2H. Gruppe: Lag logo og bedriftsnavn

15 minutter

TOTALT

 90 minutter

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • bærekraftig utvikling
    utvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov
  • bærekraftsanalyse
    analyse av et produkt basert på informasjon om produktets påvirkning på økonomi, sosiale forhold og miljø
  • generisk mobiltelefon
    telefon som ikke er knyttet til en spesiell operatør
  • miljømerking
    merking av råvarer som skal gi forbrukeren informasjon om produktets belastning på miljøet
  • produktmerking
    merker som gir informasjon om varen. Det finnes mange typer produktmerker, som for eksempel miljømerker, økologimerker, energimerker, etikkmerker og faremerker
  • vurdering av livsløp
    vurdering av et produkts miljømessige konsekvenser knyttet til produksjon, distribusjon, bruk og avfallshåndtering av produktet