I denne økta skal elevene bruke kunnskapen fra økt 1 til å lage en bærekraftsanalyse av egne produkter. De skal deretter lære om livsløpet til produkter. Aktivitetene gir elevene mulighet til å bli kjent med ulike typer produktmerker og hva slags informasjon de kan gi om livsløpet til et produkt.
Læringsmål
Elevene skal kunne
lage en bærekraftsanalyse av ulike produkter
finne informasjon om og vurdere stadiene i produkters livsløp
formidle et bærekraftsbudskap gjennom tekst og bilde
Tidsbruk
2A. Gruppe: Hvem skal ut?
5 minutter
2B. Gruppe: Løse oppdrag I Bærekraftsanalyse av produkter
30 minutter
2C. Plenum: Bærekraftsanalyse av produkter
10 minutter
2D. Gruppe: Sortering produktmerking livsløp
15 minutter
2E. Gruppe: Vurdere produktets livsløp
15 minutter
2H. Gruppe: Lag logo og bedriftsnavn
15 minutter
TOTALT
90 minutter
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
bærekraftig utvikling
utvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov
bærekraftsanalyse
analyse av et produkt basert på informasjon om produktets påvirkning på økonomi, sosiale forhold og miljø
generisk mobiltelefon
telefon som ikke er knyttet til en spesiell operatør
miljømerking
merking av råvarer som skal gi forbrukeren informasjon om produktets belastning på miljøet
produktmerking
merker som gir informasjon om varen. Det finnes mange typer produktmerker, som for eksempel miljømerker, økologimerker, energimerker, etikkmerker og faremerker
vurdering av livsløp
vurdering av et produkts miljømessige konsekvenser knyttet til produksjon, distribusjon, bruk og avfallshåndtering av produktet
Forsøk og praktisk arbeid
Økt 2: Forberedelse og utstyr
Gjør deg kjent med læringsmålene, les gjennom beskrivelsen av økta (gjennomføring) og se gjennom presentasjonen til økta.
Ha klar produktmerkene fra økt 1 til aktiviteten 2D miljømerking og bærekraftig utvikling.
Start timen med «hvem skal ut»-oppgaven. La elevene jobbe i par med å argumentere hvilken som skal ut. Ta noen innspill i plenum. Oppsummer, her er ingen fasit, men man må ha gode argumenter for å hevde at noen skal ut. For å skape en bærekraftig utvikling må verdenssamfunnet jobbe med tre dimensjoner; sosiale forhold, økonomi og miljø. For å ta beslutninger som omhandler bærekraftig utvikling handler det ofte om politikk.
Be elevene repetere deres oppdrag samt hva de skal bruke kunnskapen om bærekraftig utvikling til.
2B Gruppe: Løse oppdrag I Bærekraftsanalyse av produkter
Forbered elevene på at de skal løse første del av oppdraget: lage en bærekraftsanalyse av de to produktene for både produsent og forbruker. Gå gjennom eksemplet med hakkede tomater.
La elevene jobbe i gruppene sine, med produktene de skal vurdere innen bransjen de har valgt. De skal nå lage en bærekraftsanalyse av de to produktene på samme måte som med de hakkete tomatene og skrive inn informasjonen de finner i resultatene på de to plakatene sine. Om de ikke finner noe informasjon kan de sette spørsmålstegn. Her er ingen fasit, men det er elevenes vurdering som gjelder basert på den informasjonen de klarer å finne om produktene.
2C Plenum: Bærekraftsanalyse av produkt
Ta en gjennomgang med elevene og diskuter hvor mye informasjon de fant om hhv produksjon (produsent) og bruk (forbruker) av produktet innen de tre dimensjonene. Drøft i felleskap hvor lett/vanskelig det er å finne informasjon og vurdere informasjonen i forhold til bærekraftighet. Denne diskusjonen er viktig fordi det ofte kan være vanskelig å finne informasjon og å skille mellom produsent og forbruker perspektiv.
2D Gruppe: Sortering produktmerking livsløp
Minn elevene på at dere tidligere har jobbet med produktmerker og bærekraftig utvikling. Infomer dem om at dere nå skal se på et produkts livsløp og deretter finne ut av hvilke stadier produktmerkene gir oss informasjon om.
Del ut produktmerkene fra økt 1 og bruk Livsløpsfiguren i Elevhefte C. Elevene skal nå sortere merkene etter hvor i livsløpet de passer inn. Ta en felles oppsummering i plenum: Se på forslaget i presentasjonen og diskuter om dere er enige.
2E Gruppe: Vurdere livsløpet til et produkt
La elevene jobbe i par. De skal nå vurdere livsløpet til hakkede tomater basert på informasjonen som produktmerkene gir.
Hvilke produktmerker har boksen med hakkede tomater? Hva betyr produktmerkene?
Plasser dem i de ulike stadiene i produktets livsløp og skriv inn figuren.
Vis forslaget og diskuter: er dere enige?
2F Lag logo og bedriftsnavn
La elevene finne et passende navn og lage en logo som reflekterer den bærekraftige profilen til bedriften de har valgt. Navnet og logoen er en del av det som skal presenteres i økt 4.